گروه معماری داتیس

ساخت انیمیشن های معماری

انیمیشن در طراحی معماری

انیمیشن در طراحی معماری زمانی رواج یافت که برای نشان دادن کامل پروژه و درک کامل آن توسط کارفرما نیاز به تصویر کشیدن، هرچه واقعی‌تر بودن طرح باید انجام می‌شد. انیمیشن فیلمی کوتاه است که از کنار هم قرار گرفتن چند تصویر درست می‌شوند. انیمیشن‌ها از مدل‌های سه‌بعدی ساخته‌شده در نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری مانند: revit_3dsmax _lumion و غیره تولید می‌گردند، انیمیشن معماری برخلاف یک رندر (تصویر) معماری که از یک عکس واحد ساخته‌شده، اغلب متشکل از مجموعه‌ای از صدها یا حتی هزاران تصویر ثابت است که به‌طور هم‌زمان به‌منظور تولید ویدئو پخش می‌شوند. مخاطبان می‌توانند چندین فضای مختلف را به‌طور هم‌زمان بدون نیاز به پیمایش در آلبوم یا نشستن در یک نمایش اسلاید مشاهده کنند. همچنین به شما امکان می‌دهد تا تجربه‌ای شبیه به دیدن واقعی فضا داشته باشید. انیمیشن طی سال‌های اخیر به دلیل رشد سخت‌افزارها و موتور رندرها پرطرفدار شده است.

نکته: انیمیشن همچنین آگاهی معمار از ساخت فیلم و نظر آن‌ها در مورد آن را پوشش می‌دهد. آینده این رشته خاص نیاز به درک برخی از تکنیک‌های فیلم‌سازی حیاتی‌تر می‌شود. ابزارهای تولید انیمیشن‌های معماری به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و بی‌تجربگی در دست‌کاری توالی حرکت آشکارتر می‌گردد.

انیمیشن‌های معماری یک فیلم کوتاه معماری ایجاد شده در یک کامپیوتر است. یک کامپیوتر ساختمانی را همراه با منظره طبیعی به وجود می‌آورد و گاهی اوقات آدمها و خودروها را نیز حرکت می‌دهد. برخلاف ارائه معماری، که هر تصویر نتیجه یک جهت از یک منظره است، انیمیشن معماری یک مجموعه از صدها یا حتی هزاران تصویر ثابت است. هنگامی که این تصاویر مونتاژ و پخش شد، اثر فیلم تولید شده بسیار شبیه یک فیلم دوربین واقعی است، با این تفاوت که همه تصاویر مصنوعی است و به وسیله کامپیوتر خلق شده‌اند. ممکن است کامپیوتر، محیط ایجاد شده اطراف ساختمان را به منظور کمک به افزایش واقعیت و انتقال بهتر آن با محیط پیرامون ساختمان اضافه کند؛ همه اینها می‌تواند قبل از ساخته شدن پروژه به طراحان وسهام داران یک دیدگاه واقع‌بینانه از پروژه تکمیل شده بدهد. ارائه‌های معماری اغلب همراه با انیمیشن‌های معماری استفاده می‌شوند.

انیمیشن معماری(Architectural Animation)


انیمیشن معماری که به عنوان راهپیمای معماری(architectural walk-throughs) نیز شناخته می‌شود نوعی فیلم کوتاه از پروژه معماری است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی فریم(تصویر) ساخته می‌شود. این انیمیشن ها از مدل‌های سه‌بعدی ساخته شده با نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری مانند 3dsmax, Maya, Revit, rhino, lumion و …. تولید می‌شوند و وظیفه آنها ایجاد تجسمی سه‌بعدی از سازه است که در آینده ساخته خواهد شد. انیمیشن معماری برخلاف یک رندر (تصویر) معماری، که از یک عکس واحد ساخته شده است، اغلب متشکل از مجموعه‌ای از صدها یا حتی هزاران تصویر ثابت است که به طور همزمان به منظور تولید ویدئو پخش می‌شوند.

کاربرد انیمیشن معماری چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

همانگونه که گفته شد انیمیشن معماری در واقع ویدیو‌ای است که طرح ساختمان را به تصویر می‌کشد. این انیمیشن با استفاده از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتر ساخته می‌شود و ارائه‌ای فوق‌العاده برای پروژه‌های معماری می‌باشد؛ دلیل محبوبیت انیمیشن‌های معماری آن است که تخصص طراح و همچنین سلیقه‌ معمارانی که وظیفه خلق خانه‌های شخصی، مجتمع‌های مسکونی و یا مراکز خرید را به عهده دارند را با جزئیات دقیقی به تصویر می‌کشد.
البته این نرم افزارها قادر به ترسیم ساختار‌های خیلی جزئی و واقعی در معماری نیستند، اما می‌توانند تا سطح بالایی جزئیات عوامل معماری و بافت سطوح را نمایش بدهند. تکنولوژی‌های مدرن به شما امکان ساخت انواع انیمیشن‌های static  و dynamic  با مدل‌های گوناگون را می‌دهند.

برای مثال شما می توانید مدل‌های مختلفی مانند: 

•    انیمیشن‌های ۳۶۰ درجه با قابلیت وارد شدن به ساختمان و نگاه کردن از دید ناظر
•    انیمیشن‌های تکاملی که روند تکامل سازه از فونداسیون تا نما را نشان می‌دهند.
•    انیمیشن‌هایی که با استفاده از قابلیت متحرک‌سازی دوربین زوایای مختلف پروژه را نشان می‌دهند.
•    انیمیشن‌هایی که تغییر متریال‌ها یا تغییر رندر روز به شب را نشان می‌دهند تا مخاطب روند تغییر نور در پروژه را بببیند و بتواند ارتباط بیشتری با پروژه در ساعات مختلف روز برقرار کند.
•    انیمیشن‌هایی که از تک‌فریم‌های ایجاد شده در نرم افزار‌های پریمیر و افتر افکت ساخته شده‌اند و با فرآیند متحرک‌سازی، دیاگرام واضحی از پروژه ارائه می‌کنند.
•    و …
را بسازید که هرکدام از آنها بسته به نوع پروژه بسیار کارآمد هستند.

انیمیشن در معماری مدرن

استفاده از انیمیشن‌های متحرک سه‌بعدی برای معماران و مشتریان مزایای قابل توجهی دارد؛ این کار هم از نظر زمان و هم هزینه با صرفه است. حتی ممکن است مزایایی وجود داشته باشد که شما را شگفت زده کند! در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

1.    ارائه پروژه با جزئیات دقیق
انیمیشن سه بعدی به معماران امکان می دهد جزئیات پروژه خود را به طور جامع و دقیق ارائه دهند. همچنین می توانند به مشتریان خود نشان دهند که آن طرح پس از ساخت چگونه خواهد بود. 

2.    سهولت استفاده و اشتراک گذاری
از آنجا که انیمیشن‌های سه‌بعدی با فرمت‌های فیلم مانند MP4 یا avi ساخته می‌شوند، استفاده و اشتراک‌گذاری آنها بسیار آسان است؛ بنابراین به راحتی می‌توانند برای تاثیر گذار‌تر شدن طرح و مدل‌شان، به روش‌های گوناگونی آن را ارائه کنند. مثلا انیمیشن‌های معماری را در وبسایت قرار داده یا آنها را در رسانه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری کنند تا مشتریان از همه جا امکان دسترسی به آن را داشته باشند و محدود به حضور فیزیکی نباشند.

3.    ایجاد اطمینان خاطر 
انیمیشن‌های معماری می‌توانند چشم انداز آینده معماران را بصورت موثرتری ارائه کنند و خیال کارفرما را از سرمایه‌گذاری آسوده کنند. به علاوه این مسئله می‌تواند میزان تلاش معماران در ایجاد طرح‌ها را به تصویر بکشد و باعث شود طرح‌هایشان را توسعه داده و خلاق‌تر شوند.

4.    تجسم کامل پروژه
انیمیشن‌های سه‌بعدی قادرند پروژه را بصورت واقعی نمایش دهند، در صورتی که یک طرح دو‌بعدی نمی‌تواند همه افراد را با زوایای مختلف پروژه آشنا کند. معماران با استفاده از تکنیک‌های مختلف معماری سه‌بعدی مانند رندر نمای هوایی، تور‌های مجازی و نقشه‌های سه بعدی طبقات، می‌توانند قسمت‌های مختلف پروژه خود را به واقع‌بینانه‌ترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.
علاوه بر آن اجرای این تکنیک‌ها باعث می‌شود جزئیات داخلی و خارجی هر ساختمانی اعم از دفتر، هتل، شهرک، بیمارستان، مرکز خرید یا خانه نمایان شود تا با این امر بیشتر توجه مخاطبان را جلب‌ کند.
 به طور خلاصه، انیمیشن معماری به برقراری ارتباط با ماهیت طرح و مزایای آن کمک کند.

 

5.    نمایش دامنه و مقیاس پروژه
انیمیشن سه‌بعدی می‌تواند ارتفاع، عمق و طراحی دقیق اتاق‌ها و دیگر اجزا ساختمان را به تصویر بکشد. این ویژگی به مشتریان امکان می‌دهد تصویری واضح از محدوده و مقیاس پروژه بدست آورند و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات، در همین مرحله آن را انجام دهند.

6.    طراحی چیدمان داخلی
داشتن یک مدل طراحی سه‌بعدی از ساختمان می‌تواند به طراحان داخلی کمک کند تا از ابعاد دقیق مدل به عنوان مرجع استفاده کرده و داخل ساختمان را بر این اساس بسازند. همچنین با این کار می‌توانند زمان اتمام پروژه را نیز کاهش دهند. 

7.    انجام به موقع و درست اصلاحات 
ارائه یک مدل سه‌بعدی از ساختمان به کارفرما اجازه می‌دهد با مشاهده اندازه و شکل طرح به عنوان یک نقاد عمل کنند و این فرصت را به آنها می‌دهد تا اگر چیزی از کلیات یا جزئیات را دوست ندارند بتوانند آن را تغییر دهند. به علاوه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز می‌شود چرا که نقشه‌ای از ساختمان که دقیق و عاری از خطا است به دست پیمانکار می‌رسد.

8.    نهایی‌شدن طرح برای ساخت ماکت
استفاده از انیمیشن سه‌بعدی به معمار کمک می‌کند تا در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کند، زیرا نیازی ندارد به محض دریافت اطلاعات اولیه به ساخت ماکت بپردازد و می‌تواند هنگامی که همه تغییرات در انیمیشن سه‌بعدی نهایی شد، کار روی ماکت آن را شروع کند.
به علاوه از همان اطلاعات می‌توان برای ایجاد یک مدل چاپی با پرینر سه‌بعدی نیز استفاده کرد. فقط باید ابعاد و مقیاس‌بندی دقیقی را به آن ارائه دهید، و بقیه کار را به پرینر سه‌بعدی بسپارید. چاپگرهای سه‌بعدی همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در وقت برای ساخت مدلی از ساختمان با نمایی واقعی هستند.

مزایا برای کارفرمایان

•    کارفرمایان با استفاده از انیمیشن معماری می‌توانند ایده‌های خود درباره سازه را محک بزنند و با مشاهده ویژگی‌های آن، ایده‌های جدیدی کشف کنند که ممکن است شامل جا گذاری دیوارها، سقف، روشنایی سازه، کاشی‌های کف، بافت و نوع متریال مورد نیاز و … باشد. همچنین خدمات طراحی انیمیشن به آنها امکان می‌دهد از پتانسیل کامل فضای معماری مطلع شوند و با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مشابه بپردازند.
•    دیگر مزیت انیمیشن معماری برای کارفرمایان، امکان مقایسه طرح‌ها با یکدیگر بر اساس مزایا و امکانات می‌باشد . این ویژگی باعث می‌شود کارفرما بتواند با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین طرح را انتخاب کند.

ثبت سفارش

کارشناسان گروه معماری داتیس تا 24 ساعت بعد از ثبت سفارش جهت ارائه مشاوه رایگان و برآورد قیمت با شما تماس خواهند گرفت.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی