گروه معماری داتیس

طراحی رستوران فست فود و کافی شاپ

طراحی رستوران در دنیای امروزی که فرصت ها برای آشپزی و پخت خانگی کمتر شده و افراد بخاطر اشتغال و مشغله های مختلف فرصت زیادی ندارند و یا به عنوان تفریح از رستوران و کافی شاپ و مشابه آن استفاده می کنند بسیار زیاد شده و اکنون جزو پروژه های معماری همیشه ترند است.

طراحی رستوران صرف نظر از نوع سبک و مکان قرارگیری آن باید به گونه ای باشد که نه تنها به خوبی تمامی ویژگی های سبک معماری مدنظر را نشان دهد بلکه برای مشتریان به اندازه ای جذابیت ایجاد کند که حاضر نباشند به سراغ رقبای شما بروند. اینجاست که صحبت از اصول و قواعد و نکات طراحی رستوران و شیوه طراحی رستوران به سبک و مدل های گوناگون مطرح می گردد.

طراحی رستوران و کافه
طراحی نمای رستوران و فست فود

انواع سبک های طراحی رستوران

هنگام انتخاب نوع سبک معماری برای طراحی رستوران ساده تا لوکس و تجملاتی باید به نوع غذاهای سرو شده، نوع و گستردگی خدمات، متریال های مدنظر برای ساخت و ساز در نما و بخش داخلی و همچنین موقعیت و لوکیشن آن دقت کرد. امروزه سبک های مدرن، سنتی و کلاسیک نسبت به بقیه طرفداران بسیار بیشتری دارند. با این حال سبک های مینیمال، ساحلی یا دریایی، چوبی و مشابه آن هم کار می شوند. هیچ کدام یک از سبک های گفته شده نسبت به دیگری برتری ندارند و شما باید با توجه به موارد گفته شده بهترین سبک معماری را برای طراحی رستوران در نظر بگیرید. در ادامه ویژگی ها و نکات هر کدام از انواع طراحی رستوران براساس سبک های مختلف را به شکل مختصر و مفید مشاهده می کنید:

  • طراحی رستوران سنتی:

اگر در رستوران شما قرار است انواع غذاهای اصیل ایرانی مثل دیزی و کباب و خورشت های محبوب ما ایرانیان سرو شود، باید به سراغ رستوران سنتی بروید. در این رستوران ها باید هنگام طراحی المان های خاص و ویژه ای را در نظر بگیرید که در سایر سبک ها دیده نمی شود. به عنوان مثال پنجره ارسی، ایوان های مجزا، ستون های چوبی کنده کاری شده، رنگ های اصیل آبی و سبز و قرمز، آبنما در قسمت های مختلف بسته به متراژ کلی، دیوارپوش آجری و کلیه المان های تداعی کننده سبک سنتی – ایرانی لحاظ شوند. 

در طراحی رستوران سنتی بخش مخصوصی برای اجرای موسیقی زنده هم در نظر گرفته می شود و برخلاف باور عموم این بخش مختص رستوران های سنتی و نه مدل های لوکس و لاکچری است. استفاده از تخت های بزرگ و قدیمی به جای میز و صندلی های مرسوم از دیگر ویژگی های رستوران های سنتی است بنابراین لازمه طراحی رستوران سنتی متراژ بالاست.

در طراحی باغ رستوران سنتی هم باید دقت داشت که علاوه بر فضای درونی، یک قسمت مجزا در محوطه و فضای بیرون هم برای پذیرایی دارند. بنابراین این رستوران ها بخش طراحی محوطه یا لنداسکیپ و اصول مجزای آن را اضافه تر دارند.

  • طراحی رستوران مدرن:

در طراحی رستوران های مدرن باید به اصول این سبک و تطبیق آن با نیازهای کارفرما و سلیقه مشتریان دقت داشت. رستوران های مدرن باید طراحی با رنگ خنثی و روشن داشته باشند. تمامی بخش هایی که در نظر گرفته می شوند باید کاربردی باشند و استفاده از بخش های غیر ضروری و تزیینی ممنوع است. به عبارت دیگر طراحی باید به گونه ای باشد که متراژ کلی مورد نظر بیشترین کاربرد و بهره وری را داشته باشد. نوع طراحی باید به نورگیری زیاد رستوران کمک کند و حتی در برخی رستوران های مدرن دیوار جدا کننده فضای داخلی با بیرون شیشه ای است.

در طراحی رستوران مدرن اصولا 60% فضا به فضای داخلی پذیرایی و سالن آن و مابقی به آشپزخانه اختصاص پیدا می کند. بین هر صندلی هم حدود 45 سانتیمتر فاصله است. مدل نورپردازی رستوران های مدرن متناسب با نوع منو و رنگ آمیزی داخلی است.

  • طراحی رستوران کلاسیک:

طراحی رستوران کلاسیک کاملا بر مبنای لوکس و تجملاتی بودن است. به دلیل اینکه در رستوران های کلاسیک دست طراح کاملا باز است تا از هر نوع المان اعم از مواردی که صرفا تزیینی هستند استفاده کند، فاصله های استانداردی که در ابتدای مقاله تحت عنوان اصول طراحی رستوران و ضوابط آن اشاره کردیم بیشتر از حد توصیه شده است.

رستوران کلاسیک برای مکان هایی است که غذاهای لوکس و لاکچری و گران قیمت سرو می کنند. تمامی بخش ها با جزئیات فراوان، کنده کاری روی ستون ها و متریال های گران قیمتی مثل سنگ کار شده اند. در طراحی رستوران های کلاسیک ارتفاع سقف ها کوتاه تر به نظر می رسد چون گچبری و پتینه کاری زیاد روی آنها انجام می گیرد. رنگ دکوراسیون داخلی رستوران های کلاسیک هم گرم و سلطنتی و حتی رنگ های تند است.

در طراحی رستوران به سبک معماری کلاسیک حتما بخشی برای اجرای موسیقی زنده هم باید در نظر گرفته شود که معمولا در یکی از دو انتهای سالن است. این نوع رستوران ها عموما سلف سرویس هستند بنابراین بخش مخصوص میز سرو هم باید در نظر داشت.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر مطلبی که در خصوص تفاوت دکوراسیون مدرن و کلاسیک نوشته شده را مطالعه کنید.

 

طراحی نمای رستوران فست فود و کافی شاپ
طراحی نمای رستوران فست فود و کافی شاپ

استاندارد های معماری در طراحی کافی شاپ

استاندارد های طراحی کافی شاپ به چند قسمت تقسیم می شود:

  1. استاندارد های آشپزخانه
  2. استاندارد های بار
  3. استاندار های فضای نشیمن

استانداردهای آشپزخانه:

آشپزخانه رستوران ها و کافی شاپ ها در دسته ی آشپزخانه های صنعتی هستند.با این تفاوت که آشپزخانه کافی شاپ ها ممکن است به بزرگی آشپزخانه های صنعتی نباشد. اما به طور کلی استاندارد های زیر برای انواع فضاها در متراژ متنوع در مقیاس خود انجام می شود.

  • رعایت گردش کار پیوسته از مرحله ورود مواد اولیه تا مرحله شستشو ظروف کثیف و تخلیه زباله باید در طراحی چیدمان یک آشپزخانه صنعتی و سلف سرویس مرتبط با آن مدنظر قرار بگیرد.
  • ارتفاع مناسب سطح اجاق گازها نسبت به سطح تمام شده کف آشپزخانه ۹۲سانتیمتر است.
  • ارتفاع سقف کاذب در آشپزخانه های صنعتی در صورت نصب نباید کمتر از ۲۶۰ سانتیمتر بالاتر از کف تمام شده آشپزخانه باشد.
  • استفاده از سقف های کاذب متشکل از بلوک های آکوستیک ( محتوی پشم شیشه یا پشم سنگ ) در بالای محوطه های آماده سازی ، پخت و سرو غذا مجاز نمی‌باشد.
  • ارتفاع استاندارد کف آشپزخانه تا زیر هود ۱۹۰ سانتیمتر بوده و چنانچه ارتفاع آشپزخانه کوتاه یا بلند باشد حسب این استاندارد در ارتفاع هود و یا در محل نصب هود تغییرات اعمال خواهد گردید. مثلاً برای ارتفاع ۳متر در آشپزخانه هود باکسی استیل به ارتفاع ۴۵ سانتیمتر در ارتفاع ۱۹۰از کف نصب می‌گردد. اما در
  • ارتفاع ۲.۶ متر، هود به ارتفاع ۳۵ سانتیمتر در ارتفاع 190 از کف نصب می‌گردد. در شرایط خاص این امکان وجود دارد که هود در ارتفاع کمتری از کف آشپزخانه نصب گردد اما نباید کمتر ۱۶۰ سانتیمتر از کف آشپزخانه باشد.
  • پریزهای برق باید در ارتفاع ۴۰ سانتیمتر بالاتر از کف تمام شده آشپزخانه نصب شده و مجهز به درپوش ضد آب و سیستم اتصال زمین باشند.
  • تمام سوئیچ ها ، کلیدها و ترموستات ها باید در ارتفاعی نصب شوند که کاربر بتواند با یک دست خود آنها را راه اندازی نماید.
  • فاصله هیچ نقطه ای از آشپزخانه تا درب خروج نباید بیش از ۲۰ متر باشد. در غیر این صورت باید دو دربخروج یا بیشتر برای آشپزخانه در نظر گرفته شود.
  • حداقل عرض مسیرهای تردد بین تجهیزات آشپزخانه ۱۰۰ سانتیمتر می‌باشد.
  • حداقل ارتفاع سرگیری در مسیرهای تردد بین تجهیزات آشپزخانه ۲۲۰سانتیمتر می‌باشد.
  • تمام سطوحی که در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند باید از جنس استیل زنگ نزن ، چوب ، ورق های سخت پلاستیکی یا سنگ باشد.
  • استفاده از سطح استیل و یا گالوانیزه در تماس مستقیم با مواد غذایی مجاز نمی‌باشد زیرا فلز روی سمی بوده و مواد اسیدی یا بازی موجود در مواد غذایی قادر به ایجاد خوردگی در آن می‌باشد.
  • دمای آب گرم مورد استفاده در سینک های شستشو باید ۱۱۰درجه فارنهایت باشد.
  • رنگ مصالح مورد استفاده در کف سازی و دیوارهای آشپزخانه باید روشن باشد تا هر گونه آلودگی و کثیفی را نشان دهد. ضمناً کف‌ سازی آشپزخانه های صنعتی باید بدون درز اجرا شده و از مصالح ضد لیزخوردگی در آن استفاده شود.
  • شیب بندی کف آشپزخانه به سمت کانال ها و کف شوی های جمع آوری فاضلاب باید به گونه ای باشد که در هیچ قسمت از کف آشپزخانه آب جمع نشود.
  • فضای رختکن و سرویس های بهداشتی پرسنل باید به واسطه یک فضای ایزوله واسطه ( Airlock ) مجهز به درب های خود بسته شو ( Self Closing Door ) به فضای اصلی آشپزخانه صنعتی متصل گردد.
  • نصب پرده هوا روی درب های ورود و خروج آشپزخانه صنعتی ضروری می‌باشد.
  • سرمایش فضای داخل در طراحی آشپزخانه صنعتی معمولاً با هواساز انجام می‌شود. در مناطق گرم و خشک می‌توان از زنت یا کولرهای آبی نیز برای این منظور استفاده نمود.
  • معمولاً آشپزخانه صنعتی نیاز به سیستم گرمایش ندارند اما در صورت لزوم می‌توان از هواساز یا یونیت هیتر برای این منظور استفاده نمود.
  • شبکه برق رسانی آشپزخانه صنعتی باید مجهز به سیستم حفاظت جان باشد.

استانداردهای بار :

بار در کافی شاپ به محلی گفته می شود که سرویس دهی سریع از آن قسمت انجام میشود.بار ها به دو نوع تقسیم می شوند.بارهای خصوصی که فقط برای سرویس دهی و پرسنل طراحی شده اند. بارهای دو تکه عمومی که کانتر و پیشانی بیرون آمده ای جهت سرو سریع به مشتری داشته و مشتری می تواند روی صندلی های پایه بلند لبه کانتر نشسته و از فضا استفاده نماید.

استاندارد های این فضا در طراحی کافی شاپ به طور دقیق ذکر نشده است.اما قسمت بار برای تهیه و سرو انواع نوشیدنی های سرد و گرم است.بنابراین این فضا باید دارای جایگاهی برای ابزار و ماشین های تهیه نوشیدنی ها باشد.همچنین این فضا از لحاظ صوتی باید به گونه ای باشد که از نشیمن های دنج فاصله داشته تا صدای آن مزاحمتی برای مشتریان فراهم نیاورد.کانترهای بار جهت نشیمن مشتریان دارای ارتفاع بیشتر بوده به همین جهت باید از مبلمان و صندلی های پایه بلند برای آن استفاده گردد.

استاندارد های فضای نشیمن :

در طراحی کافی شاپ ها با توجه به سبک و تم مشخص شده و ابعاد فضا پس از جاگذاری انواع قسمت ها، برای نشیمن مبلمان خاصی در نظر گرفته می شود.این مبلمان می تواند متشکل از چندین سبک (انواع صندلی و میز و مبل ) بوده و یا همگی از یک نوع باشد. همچنین نحوه چیدمان نیز می تواند به گونه های متنوعی صورت بگیرد. در کافی شاپ ها صندلی و میزها به صورت 2-4-6 نفره چیدمان می شوند.معمولا برای برگزاری جلسات،تولدها و … که تعداد نفرات بیشتر است میزهای بزرگتر انتخاب می شوند.

برای نشیمن راحت تر مبلمان گذاشته می شود.در برخی از کافی شاپ ها برای ایجاد جمع های جدید میز و صندلی های social در نظر گرفته میشود.این فضا برای آشنایی و گفتگو بین افرادی که به طور رندوم به کافی شاپ میایند مورد استفاده قرار میگیرد.و اما بحث استاندارد های فضای نشیمن در طراحی کافی شاپ همانگونه که راحت تلقی می شود از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است.

  • ارتفاع صندلی کافی شاپ یا رستوران برای استفاده مناسب از میزهای ناهارخوری باید حدود ۴۵ سانتیمتر باشد. در واقع ارتفاع صندلی به ارتفاع میز وابسته است اما برای استفاده راحت تر نیز باید میزهایی انتخاب شوند که با صندلی های مذکور سازگار باشند.
  • فاصله میان صندلی های دو میز باید از حداقل ۷۰ سانتیمتر باشد. این فاصله به افراد اجازه چرخش و حرکت راحتتر و به کارکنان نیز امکان خدمات دهی بهتری را می دهد.
  • عرض صندلی ها در یک کافه یا رستوران باید حداقل ۴۰ سانتیمتر باشد. اکثر صندلی هایی که راحتی و آسایش مناسبی برای مشتریان فراهم می کنند بیش از این مقدار عرض دارند.
  • ارتفاع مناسب برای صندلی های پایه بلندی در فضاهای مختلف یک کافه به جز پشت کانتر قرار می گیرند حدود ۷۵ سانتیمتر است.
  • صندلی هایی که در پشت کانتر قرار می گیرند باید حداقل ۶۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشند. این تفاوت ارتفاع صندلی کانتر با سایر صندلی های پایه بلند به علت محدودیت ارتفاع کانتر است.
  • ارتفاع مناسب برای یک میز ناهارخوری در رستوران حدود ۷۵ سانتیمتر است. این ارتفاع در کنار صندلی هایی با راتفاع ۴۵ سانتیمتر راحتی مناسبی برای مشتریان فراهم می کند. همچنین میز کانتر نیز حدود ۹۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.
  • میزهای مربعی ۶۰×۶۰ سانتیمتر دو نفره، ۷۵×۷۵ سانتیمتر دو تا چهار نفره، ۹۰×۹۰ سانتیمتر چهار نفره و ۱۲۰×۱۲۰ هشت نفره.
  • میزهای مستطیلی ۸۰×۸۰ سانتیمتر دو نفره ، ۷۰×۱۱۰ سانتیمتر ۸۰×۱۲۰ چهار نفره و ۸۰×۱۴۰ چهار نفره.
  • میزهای دایره ای به قطر ۶۰ سانتیمتر برای یک تا چهار نفره، ۸۰ و ۹۰ سانتیمتر دو تا چهار نفره، مناسب هستند و به تناسب هر ده سانتیمتر افزایش قطر دایره یک نفر به ظرفیت میز افزوده می شود.

یکی از مهم ترین اصول طراحـی پـلان کافی شـاپ ها، این است که قابلیت دسترسیافراد به میز و صندلی ها کاملا مشخص گردد. همچنین نحوه ورود و خروج افراد از کافی شاپ نیز در طراحی پلان مورد توجه قرار خواهد گرفت. چینش میز و صندلی ها باید به گونه ای باشد که فضای خالی مناسبی برای رفت و آمد مشتریان برقرار شود و همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و از صندلی های چرخدار استفاده می کنند نیز باید بتوانند به راحتی به میز ها دسترسی پیدا کنند که این موارد در هنگام طراحـی پـلان باید رعایت شود.یکی از اصلی ترین موارد برای احداث کافی شاپ، انتخاب سایت مناسب آن می باشد.کافی شاپ هایی که از لحاظ دید بصری در جای مناسبی قرارگرفته باشند، می توانند با یک طراحی کاربردی به بیشترین کارایی دست پیدا کنند.کافی شاپ ها اگر در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد باشند، مشتری بیشتری جذب کرده و در کانون توجه خواهند بود. اگر در داخل مراکز تجاری باشند، فضایی مناسب برای استراحت بازدید کنندگان از فروشگاه ها هستند. اگر کافی شاپ ها در شهرک ها و مکان های خلوت و مسکونی باشند، به صورت local و محلی می توانند کسب درآمد کنند و معمولا فضای دنج تری به نسبت باقی کافی شاپ ها خواهند داشت. همچنین مشتری های همیشگی و دائم خود را پیدا خواهد کرد.

 طراحی نقشه های ساختمانی :مبنا و اساس هر پروژه ساختمانی خواهد بود، چرا که کارفرما بر آن اساس اقدام به اخذ جواز، برآورد هزینه اجرا، مدت زمان انجام پروژه و عقد قرارداد با پیمانکاران ساختمان می نماید.در طراحی  نقشه های ساختمانی کلیه عوامل ضوابط شهرسازی و شهرداری، قوانین مقررات ملی ساختمان، نوع کاربری، موقعیت زمین و نیاز کارفرما مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه با آن بهترین طرح ممکن طراحی و ارائه میگردد. با توجه به این اصول ابعاد، تناسبات، روابط فضایی و جزئیات اجرایی در نقشه های ساختمانی طراحی می گردد.گروه معماری داتیس با توجه به سابقه بسیار زیاد در طراحی انواع پروژه های ساختمانی خدمات خود را به صورت ثبت سفارش آنلاین در اختیار کلیه هم وطنان عزیز ارائه می نماید .

فرم ثبت سفارش طراحی نقشه های ساختمانی

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع خدمات
طراحی های ویژه درخواستی
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, حداکثر اندازه فایل: 2 MB.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی