گروه معماری داتیس

طراحی ساختمان دوبلکس

روح و ماهیت اصلی هر سازه‌ای را طراحی آن تشکیل می‌دهد. پیش از آن که شروع به ساخت یک بنا شود، ابتدا باید روی کاغذ تمام ابعاد و اندازه مشخص شوند. امروزه اما بیش‌تر مشکلات به همین بخش برمی‌گردند؛ چرا که جای خالی طراحی‌ مناسب و کارآمد در خیلی از ساختمان‌ها خالی است. در این میان طراحی خانه دوبلکس یکی از دشوارترین انواع است که انجام آن نیازمند تجربه کافی خواهد بود.

نکته اصلی اینجاست که اگر همه چیز به‌درستی مشخص شود و به طور خلاصه، یک طراحی خوب برای ساختمان استفاده شود، بسیاری از دردسرها وجود نخواهند داشت. طراحی خانه دوبلکس در واقع ثابت می‌کند که حتی در فضاهای کوچک که متراژ پایینی دارند هم می‌توانیم یک ساختمان با تمام امکانات داشته باشیم.

این در حالی است که امروزه در بسیاری از ساختمان‌های نوساز شاهد به‌هم‌ریختگی در طراحی هستیم. در چنین ساختمان‌هایی، با این که فضای بزرگی وجود دارد، اما نقص طراحی و ناهمخوانی آن باعث بی‌استفاده شدن بخش بزرگی از زمین خواهد شد.

زمانی یک ساختمان را به‌عنوان خانه دوبلکس می‌شناسیم که بخش‌های مختلفش در دوطبقه تقسیم شده باشند. به بیانی ساده‌تر، این خانه‌ها دارای 2 طبقه هستند که عموماً طبقه اول شامل پذیرایی، اتاق ناهارخوری و آشپزخانه خواهد بود. طبقه دوم در سبک طراحی خانه دوبلکس به اتاق‌های خواب و اتاق کار اختصاص داده می‌شود.

بیش‌تر این خانه از سرویس‌های بهداشتی و حمام جداگانه برای هر طبقه بهره می‌برند که نیازی به جابه‌جایی زیاد در خانه نباشد. میزان استقبال از این نوع طراحی برای خانه‌ها امروزه طرف‌داران زیادی پیدا کرده و شاهد هستیم خانه‌های دوبلکس با طراحی‌های جسورانه و مدرنی ساخته می‌شوند.

انواع سبک طراحی خانه دوبلکس

سبک طراحی خانه دوبلکس در واقع همان چیزی است که باعث تمایز این نوع خانه‌ها می‌شود. استفاده بهینه از فضا، طراحی‌های مدرن و هزینه تمام شده پایین‌تر تنها بخش کوچکی از مزایای طراحی آن هستند. به همین دلیل هم امروزه در شهرهای بزرگ به‌مرور شاهد رشد استفاده از خانه دوبلکس هستیم.

طراحی خانه دوبلکس اصولاً به 3 سبک متفاوت صورت می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • دوبلکس همکف

طبقات همکف آپارتمان‌ها در واقع جایی است که این خانه‌ها ساخته می‌شوند. در این سبک، طبقه پایین خانه رو به حیات و باغ خواهد بود و شامل اتاق‌خواب‌ها می‌شوند. درحالی‌که طبقه بالا، شامل اتاق نشیمن و آشپزخانه خواهد بود.

این سبک خانه برای کسانی که دوست دارند صبح‌ها با منظره درختان باغ بیدار شوند یا قصد نگهداری از حیوانات خانگی دارند، بسیار مناسب خواهد بود.

  • خانه دوبلکس با ارتفاع کم

برای زمین‌هایی که متراژ کوچکی دارند، عموماً از این سبک طراحی استفاده می‌شود. این خانه‌ها، تراس‌ها بزرگی دارند و طبقه دوم با سقف شیروانی پوشانده می‌شود. در این سبک طراحی خانه دوبلکس اتاق‌ها در طبقه دوم قرار می‌گیرند و آشپزخانه و اتاق نشیمن در طبقه اول خواهند بود.

  • طراحی خانه دوبلکس استاندارد

تعریف این نوع طراحی خانه دوبلکس را در ابتدای مطلب هم داشتیم که به خانه‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از پلکان به هم متصل می‌شوند. در این سبک، اتاق نشیمن و آشپزخانه در طبقه اول و اتاق‌خواب و اتاق کار در طبقه دوم ساختمان تعبیه می‌شود.

این سبک طراحی برای خانه دوبلکس امروزه استفاده بسیار بیش‌تری از دیگر انواع دارد و در شهرها بیش‌تر خانه‌های دوبلکس به شکل استاندارد ساخته می‌شوند.

طراحی ساختمان دوبلکس

نکاتی که در طراحی خانه دوبلکس باید رعایت کنید

  • برای انتخاب نما بیرونی خانه دوبلکس خود از کاتالوگ و سایت ها کمک بگیرید.
  • برای دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس می توانید از سبک های مثل مدرن، کلاسیک، صنعتی، روستیک، مینیمال و غیره استفاده کنید. بهتر است ابتدا با انواع سبک ها آشنایی پیدا کرده و سپس تصمیم بگیرید.
  • اگر خانه تان بزرگ است، حتما در ورودی آن یک قسمت به شکل لابی یا فضای تقسیم در نظر بگیرید و آن را به عنوان فیلتر ورودی خانه مورد استفاده قرار دهید.
  • یکی از نکات مهم برای طراحی خانه های دوبلکس، طراحی سقف است. برای طراحی سقف می توانید از کناف استفاده کنید.
  • اگر به دنبال اجرا خانه دوبلکس با هزینه پایین هستید می توانید سبک های مدرن و مینیمال را انتخاب کنید.
  • با انتخاب سبک برای طراحی دکوراسیون داخلی از پالت های رنگی متناسب با سبک استفاده کنید.
  • اگر برایتان امکان پذیر است، راه پله را در فضای میانی قرار دهید و روی زیبایی آن کار کنید، زیرا ظاهر راه پله روی ظاهر خانه تان تاثیر شگرفی دارد.
  • برای طراحی اتاق خواب های خانه دوبلکس بهتر است که تراس را در نظر بگیرید.  اتاق خواب های یک خانه دوبلکس، مساحتی بین 20 تا 25 متر داشته باشند.
  • اگر امکانش برایتان وجود دارد، یک استخر یا آبنما نیز در حیاط خانه در نظر بگیرید. ترکیب این ها با محوطه سازی می تواند منظره زیبایی ایجاد کند.

فرم ثبت سفارش طراحی نقشه های ساختمانی

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع خدمات
طراحی های ویژه درخواستی
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, حداکثر اندازه فایل: 2 MB.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی