گروه معماری داتیس

طراحی نمای مدرن

به بخش بیرونی یک ساختمان نما گفته میشود.در طراحی یک ساختمان نما مهمترین بخش در خارج ساختمان به شمار می رود و از آن جایی که نمای ساختمان در برابر عوامل جوی قرار می گیرد.در انتخاب مصالح آن باید بسیار دقت شود تا نمای ساخته شده در درجه اول در مقابل عوامل جوی مقاوم باشد و در درجه دوم زیبایی لازم را داشته باشد و همچنین با نمای ساختمان های اطراف هماهنگی داشته باشد.علاوه بر این نمای ساختمان نشان دهنده ی تفکرات معمار و کارفرما و در واقع شخصیت خانه می باشد.

نما مدرن مانند دیگر سبک های طراحی دارای ویژگی های مخصوص به خود است و یک نمای مدرن باید از اصول ، نمادها و ضوابط طراحی مدرن پیروی کند .برای طراحی و اجرای نما مدرن از دو یا چند نوع متریال و یا رنگ در نمای خارجی استفاده میشود و تفاوت اساسی آن با نما کلاسیک در میزان تزیینات آن است اما در طراحی نما مدرن بر تعداد متریالهای استفاده شده و یا بیشتر شدن شکستگی در فرمها تاکید میکند  به این منظور نقوش و طرح های افقی و یا عمودی به طور ترکیبی و با سلیقه ی طراح و در خواست کارفرما در کنار هم چیده میشود تا یک اثر منحصر بفرد و ویژه را در سطح شهر بوجود آورد که البته به تازگی برای طراحی و اجرای نما از شهرداری آیین نامه و ضوابطی تعریف شده است که استفاده از تعداد و نوع متریالهای مصرفی را کنترل و با استفاده از فرمهای غیر متعارف و گاها غیر ایرانی جلو گیری میکند.

طراحی نمای مدرن از مسایلی است که مورد توجه اکثریت افراد قرار گرفته است و سعی می کنند نمای ساختمان مدرن را در اولویت خود برای خرید یک ساختمان قرار دهند که واقعا انتخاب بی نظیری است.در سبک طراحی نمای مدرن از جدید ترین متریال هایی که منطبق بر قواعد و قوانین طراحی نمای مدرن است استفاده می شود در این طراحی زوایا و خطوط عمودی و افقی و خالص در همه جای نما به چشم می خورد .این نشان دهنده این است در نمای مدرن از خطوط افقی و عمودی بیشتر استفاده می کنند .

چوب،آجر،و سنگ سه متریال بسیار پرمصرف در طراحی این سبک از نما هستند که هرکدام با یک هدف خاص به کار برده می شوند.به عنوان مثال چوب به دلیل مایت طبیعی خود،با هدف اجرای رنگ طبیعی روی نما و به جای عمل رنگ کردن استفاده می شود  معماران آغاز جنبش مدرن به گونه ی تقریبا مشابهی به سبک التقاطی تاریخ گرا به دیده ی انتقاد می نگریستند و آن را محکوم می کردند     

 بسته به متریالی که در اجرای این نوع نما استفاده می‌شود می‌توان مزایایی برای آن تعریف کرد. اما عمده مزیت‌های نماهای مدرن عبارتند از:
  • زیبایی در عین سادگی
  • سهولت در اجرا
  • تنوع در متریال
  • طول عمر بالا
  • عایق‌بندی ساختمان
  • معایب طراحی نمای مدرن

دقیقا مانند مزایا، معایب این سبک طراحی نیز بستگی به متریالی دارد که برای اجرای آن استفاده می‌شود

 همانطور که اشاره شد در سبک مدرن باید از خطوط افقی و عمودی زاویه‌دار استفاده کرد. پس عناصری که برای اجرای این مدل نما استفاده می‌شوند باید به صورت 90 درجه در محل خود نصب شوند. بتن و فولاد دو ماده بسیار پرکاربرد هستند که طراحان برای اجرای این سبک از آنها در جهت ساخت اشکال مستطیل، استوانه‌ای و مکعبی استفاده می‌کنند.

عدم تقارن، عدم استفاده از تزئینات زیاد و پیچیده و طراحی پنجره‌ها بزرگ که اجازه ورود نور به داخل ساختمان را می‌دهند از دیگر ویژگی‌های سبک مدرن هستند. در این سبک نورپردازی و سادگی دو رکن اصلی محسوب می‌شوند که رعایت آنها به شدت روی نتیجه کار تاثیر می‌گذارد. توجه به ورود نور طبیعی به ساختمان به کمک طراحی پنجره‌ها بزرگ عمودی یا افقی ویژگی دیگری است که در این نوع نماها می‌توانیم شاهد آن باشیم.

پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی