گروه معماری داتیس

طراحی ورودی شهر






طراحی ورودی شهر :امروزه ورودی شهرها بسیاری از نقش ها و کارکردهای خود را از دست داده اند و باعث بوجود آمدن نوعی حس بی هویتی، از بین رفتن تناسب فضایی محیط کالبدی _ اجتماعی و ناشناخته ماندن افراد نسبت به یکدیگر شده اند. از جمله مسائلی که ورودی شهر ها با آن مواجه هستند این است که ساختمان ها و فضاهایی ایجاد می شوند بدون اینکه به مسائل زیبایی شناختی و منظر شهری که باعث ایجاد حس مکان و آرامش می شود توجهی داشته باشند.

عملا ورودی شهر ها به مکان هایی فقط برای گذر از محیط خارج یک شهر به محیط درون شهر تبدیل گشته بدون اینکه واجد خصیصه های کیفیت محیطی شهر مقصد باشند. اهمیت موضوع منظر در ورودی شهر ها به قدری است که هر ورودی با نمادها و ویژگی های خاص خود و نشان دادن عواملی که مخصوص آن شهر خاص است، می تواند در ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه واردان به شهر ایجاد کرده و تا جایی که همه ورودی شهرها را با ویژگی هایی که آن شهر دارد بشناسند و باعث ایجاد منظر شهری مطلوب و به یاد ماندنی همراه با ایجاد حس دعوت کنندگی برای مسافران باشد.

ورودی شهرهای معاصر، جدا از ساختار شهر و نحوة چیدمان ‌فضاهای شهری، تبدیل به بافت مردة شهر شده ‌است و از ساختار نظام‌مند خود ‌در شهرهای قدیمی، فاصله گرفته است. بدیهی است ورودی شهرهای معاصر، نمی‌تواند تقلیدی از نظام ورودی در شهرهای باستانی باشد چرا که، اگر شهر را سیستمی، متشکل از لایه‌های مختلف تاریخی، طبیعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اقتصادی و… تعریف کنیم متوجه می‌شویم که ورودی این شهر نمی‌تواند جدا از لایه‌های ساختاریش تعریف شود. درساختار نظام‌مند شهرهای معاصر، ورودی هویت خود را در همنشینی مناسب با لایه‌های ساختاری ‌شهر می‌تواند بازیابد.

 این همنشینی در گرو شناسایی قابلیت‌های ورودی و میزان تأثیرآن در خوانایی فضاهای شهری است.ورودی شهرهای معاصر به منظور دستیابی به ماهیت ورودی به ‌عنوان یک مکان‌ منظرین، چیستی آن و تدقیق در هویتش برای‌ باز تعریف مفهوم آن در شهرسازی نوین، ضروری است. نگاه به ورودی شهر به عنوان جزیی از یک مجموعة کلی، نیازمند باز تعریف جایگاه ورودی در سیستم شهر است.ورودی، دریچه‌ای برای ادراک منظر شهر است و عنصری جهت ایجاد هویت مستقل برای منظر شهری. ادراک ورودی، نیاز به توجه به بعد معنایی حضور در کنار بعد فیزیکی دارد.

 شاخص بودن ورودی شهر، فارغ از تشخص کالبدی آن بیشتر در تشخص معنایی آن نهفته است چرا که ورودی شهر هویتی مستقل از شهر ندارد بلکه ورودی به عنوان عنصری جهت ایجاد هویت مستقل برای منظر شهری است ورودی، منظر امروزی متراکم از شهر است، که بیانی امروزی از شهر دارد. با این تعریف ورودی، مفصل نیست زیرا مفصل یک هویت مستقل است فارغ از بیرون و درون اما ورودی هویت مستقل نیست بلکه تلفیق هویت‌هاست.

راهکارهای طراحی:

  1. قراردادن اجزا و المان های هویت بخش به عنوان منظر مصنوع در ورودی شهرها
  2. ایجاد فضای سبز طراحی شده و سامان دادن به وضعیت منظر طبیعی در ورودی شهرها
  3. در نظر گرفتن سرعت حرکت و تطبیق آن با ادراک انسان و نحوه چیدمان عناصر مصنوع و طبیعی در محدوده منظر ورودی شهرها
  4. به وجود آوردن عناصر هویت بخش در فضا و ایجاد زمینه های آسایش و راحتی برای مسافران به وسیله قرار دادن مبلمان مناسب، کاربری های متنوع و متناسب با این فضا و … برای ایجاد تعلق خاطر و حس مکان مطلوب در مسافران به هنگام ورود به شهرها
  5. توجه به زیباسازی منظر ورودی شهرها به وسیله نورپردازی در شب، قرار دادن المان های مختلف، گل کاری و تبلغات مناسب به همراه استفاده از هنر گرافیک شهری برای زیبا شدن محیط در جهت جذب مسافران به شهرها

 

فرم ثبت سفارش طراحی باغ، پارک، روف گاردن و منظر

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع کاربری
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, pdf, حداکثر اندازه فایل: 2 MB.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی