گروه معماری داتیس

ویژگی نمای مدرن

در این مقاله به اصول طراحی نمای مدرن می پردازیم. بناهای موجود در شهر در مجاورت ساختمان های دیگر هستند و نمای ساختمان باید با محیط اطراف خود در هماهنگی باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری و هماهنگی، نماسازی ساختمان موارد دیگری را نیز شامل می شود. نمای ساختمان به عنوان رابط ،نقش ارتباط دهنده فضای داخلی ساختمان با محیط بیرون را دارد. برای مثال با نماسازی می توان تابش نور به داخل را کنترل کرد و یا با ایجاد چشم اندازی زیبا، دید بصری مناسبی خلق کرد. نمای مدرن سبکی پر طرفدار در دنیاست.طراحی نمای مدرن در عین سادگی بسیار دشوار است که به صبر و مهارت خاص نیاز دارد .هر چند هر اقلیم طراحی خاص خود را دارد ولی نمای مدرن را در تمام مناطق میتوان استفاده کرد .

تعریف سبک مدرن:سبک مدرن، سبکی است که معمولا از جدیدترین متریال در نمای ساختمان با استفاده از قواعد و قوانین خاصی استفاده می کند. در طراحی نمای مدرن از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاص استفاده می شود. نمای مدرن یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود. در طراحی نمای مدرن یک ساختمان باید اصول مختلفی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت کرد. استفاده از مصالح و متریال استاندارد مانند آجر، سنگ و … نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای طرح و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد.طراحی نمای استاندارد یک ساختمان علاوه بر زیبا سازی ساختمان به بالا رفتن عمر مفید آن نیز کمک می کند.

                                                                                                                                             اصول طراحی نمای مدرن: 

۱. تزینات اندک:در طراحی نمای مدرن بهتر است از تزیینات اضافه پرهیز کنیم . این در حالی است که در نماهای سنتی شاهد تزیینات پرکار و پیچیدگی‌های بسیار هستیم.در طراحی نمای مدرن گرایش بیشتر به سمت خطوط و الگوهای مینیمال است و دیوارها و سقف‌ها معمولا صاف و یکدست با حداقل تزیینات هستند.در صورت استفاده از الگوهای تکرار شونده نیز بهتر است از الگوهای پر نقش و نگار و نقوش سنتی پرهیز کرد و در عوض تا حد امکان از الگوهای انتزاعی استفاده کرد.

۲. رنگ های مناسب:رنگ هایی که در طراحی نمای مدرن و به طور کلی در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شوند معمولا از پالت‌ها و ترکیب‌های رنگی خنثی هستند. رنگ‌هایی مانند کرم، قهوه‌ای، خاکستری یا بژ انتخاب‌های مناسبی هستند.

۳. طراحی باز شوها:در طراحی نمای مدرن ،از مهم‌ترین بخش‌های بنا بازشوها است.در طراحی نمای مدرن شفافیت بسیار مهم است و به همین دلیل پنجره‌ها نقش بسیار مهمی در نما دارند.در بین اصول و قواعد طراحی نما می توان به بهره گیری از طرح های ساده و در عین حال جذاب اشاره کرد. در طراحی نمای یک ساختمان به شکل مدرن از طرح های یکدست و هماهنگ استفاده می شود.

۴. انتخاب متریال:در طراحی نمای مدرن در واقع مهم نیست که از چه متریالی استفاده می‌کنید، می‌توانید از بتن، چوب، آجر یا هر متریال دیگری استفاده کنید، اما در زمان انتخاب باید به یاد داشته باشید که خطوط صاف و همچنین بافت‌ها و طرح‌های ساده بهترین انتخاب‌ها در طراحی‌ نمای مدرن به حساب می‌آیند.استفاده از چند متریال در کنار یکدیگر در نماهای مدرن استفاده می‌شود اما در ترکیب‌ها باید به تناسب متریال‌ها بسیار دقت کنید، حتی می‌توانید یک بخش از نمای مدرن را با استفاده از متریال برجسته‌تر کنید.

ویژگی های نمای مدرن: سادگی- عدم استفاده از جزییات پیچیده در طراحی نمای ساختمان-در طراحی مدرن بیشتر از خطوط افقی و عمودی استفاده می شود-ایجاد عمق و فضاسازی در نما استفاده از مصالح و تکنولوژی نوین صنعت ساختمان

در طراحی نمای مدرن ساختمان معمولا بیشتر از یک نوع متریال کاربرد دارد این نوع از طراحی نمای ساختمان از اصول معماری مدرن پیروی می نماید که شامل حذف تزیین های ساختمان و سادگی المان های به کار رفته در نمای ساختمان است. در طراحی نمای مدرن ساختمان عموما از زوایای قائم استفاده می شود.استفاده بیشتر از یک نوع متریال ساختمانی در طراحی نمای مدرن ساختمان به معنی استفاده بیش از حد متنوع متریال معماری نیست متاسفانه در برخی پروژه ها شاهد دفرمه شدن طراحی مدرن و ایجاد شکستگی های متععد هستیم که خارج از قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان و مغایر با ضوابط تدوین شده شهرداری در خصوص تنوع متریال و شلوغی بیش از اندازه نمای مدرن ساختمان است لذا یکی از مشکلات عدم تایید نمای مدرن ساختمان توسط شهرداری ها عدم توجه به ضوابط و قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان می باشد .نماهای مدرن هر چه به سمت یک دستی و یکپارچگی در هارمونی نما بروند چشم نواز تر هستند پیچیدگی های نمای مدرن بیشتر در مهندسی طراحی است تا آنچه که طراح نما قصد دارد به صورت واضح به نمایش درآید. عموما از نماهای مدرنی لذت میبریم که در ذهن ما سوالات متعددی به وجود آورند مانند اینکه چگونه این نما اجرا شده! این قسمت از نمای مدرن به چه وسیله ای مهار شده یا پرسش هایی از این دست که نقاط تکیه گاه و اتصال و قسمت های اصلی و فرعی در سازه نما برای ما واضح نباشند، در طراحی نمای مدرنِ روز سادگی در پشت یک پیچیدگی مهندسی شده پنهان میشود و بیش از پیش در طراحی این دست نماهای مدرن به طراحان معماری نیاز داریم که مسلط به مباحث اجرایی ساختمان باشند و طرح های آنها کاملا قابلیت اجرایی داشته باشند.

 

مصالح نمای مدرن: 1-نمای ترمووود 2-نمای کامپوزیت 3-نمای اچ پی ال 4-نمای شیشه ای کرتین وال 5-نمای شیشه ای فریم لس 6-نمای شیشه ای اسپایدر 7- نمای سرامیک خشک 8-نمای لوور آلومینیمومی 9-نمای دکوراتیو

عوامل موثر در نماسازی مدرن: 1-نوع کاربری ساختمان 2-شکل، فرم و متراژ بنا 3-نوع مصالح مورد استفاده 4-شرایط اقلیمی و آب و هوایی 5-میزان بودجه پروژه 5-توجه به اصول زیبایی شناسی نما

                                                                                                                                             انواع نمای مدرن ساختمان:

 نمای فلزی: چنانچه نمای روبرویی ساختمان در تعامل ساختمان با فضای اطرافش نقش داشته باشد، باید از  مصالح به عنوان زبانی برای تحقق این موضوع استفاده شود. نماهای فلزی در گذشته برای ساختمان های صنعتی و یا چند قسمتی استفاده می شد اما به تازگی در فضاهای مسکونی نیز استفاده از این مصالح رایج شده است.

نمای فلزی کورتن:فولاد “کورتن” یکی از مصالحی است که برای نماهای مدرن و در معماری نوین استفاده می شود. علارغم رنگ اکسید شده آن، این نوع فلز مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد، زیرا لایه اکسید شده نوعی محافظ می باشد که از آلیاژ کروم و مس ساخته شده است.

نمای سنگ طبیعی:نمای سنگی همواره در طول تاریخ استفاده می شده است. این نماها رنگ ها و بافت های متعدد دارند که به دیوارها ظاهری متمایز و زیبا می بخشد.

                                                                                                                                انواع سبک های طراحی نما با متد اروپایی:

1- مدرنیسم:سبک مدرنیسم در اروپا از سال 1880 آغاز شد. در نماهای ساختمانی به این سبک از اشکال صاف و بدون شکستگی استفاده می شود. همچنین متریال مصرفی در این سبک، متریال جدیدی مانند: فلز، شیشه و استیل می باشند.یکی از موارد مهمی که در اجرای نما با متد اروپایی به سبک مدرن باید به آن را رعایت کرد، طراحی و اجرای صحیح نما است که در صورت رعایت نکردن، شاهد یک نمای به هم ریخته و نامنظم خواهیم بود.یکی از ویژگی های مهم نمایی که به سبک مدرنیسم طراحی و اجرا شود، این است که تا مدت ها از مد نمی افتد و با سلایق مختلف افراد مطابق می باشد. از این نوع نما می توان درانواع ساختمان ها مانند: ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری و… استفاده نمود. ترموود، بتن، آجر، ورقه‌های سنگی، فلزی و… مصالحی هستند که در اجرای نما با متد اروپایی به سبک مدرنیسم به کار برده می شوند.در انتخاب رنگ نمای مدرن باید حتی الامکان از مصالح تک رنگ استفاده شود.در این نوع نما باید از عناصر تزئینی زیاد پرهیز کرد زیرا اصل زیبایی این سبک، سادگی است .

2-سبک پست مدرن: پست مدرن در زبان فارسی به معنای فرا مدرن است که منظور دوره‌ ای پس از دوره مدرن است. نماسازی به سبک پست مدرن در اوایل قرن 21 در ادامه ی سبک مدرن در اروپا به وجود  معماری پست مدرن ازاشکال هندسی ساده مانند مکعب ، هرم و استوانه تشکیل شده است که بارنگ های متضاد و روشن ترکیب شده‌اند

-3 سبک نئوکلاسیک :در سبک نئوکلاسیک، نمای خارجی ساختمان کاملا کلاسیک اما با تزئینات مدرن و به روز طراحی می شود. در حقیقت می توان گفت سبک نئوکلاسیک در اجرای نمای ساختمان با متد اروپایی، ترکیبی از نمای کلاسیک و نمای مدرن است.

ویژگی های نما به سبک نئوکلاسیک: 1_سادگی شکل‌های هندسیبه کاربرده شده در نما 2_استفاده از ستون و جزئیات شیوه‌های یونانی 3_برجسته کاری های مسطح تر نسبت به سبک کلاسیک4_ظاهر منظم و ساده

                                                                       اصول طراحی نما مدرن

نمای ساختمان می تواند با یک حجم ساده تعریف شود. در معماری مدرن، عموم نماها به سمت سادگی پیش رفته و طرفداران بسیاری نیز دارند. احجام ساده و یکپارچه، پنجره های عموما یکپارچه و استفاده از متریال های محدود، خصوصیات بارز معماری مدرن هستند.می توان از ترکیب دو یا چند حجم نیز در طراحی نما استفاده کرد. این ایده خصوصا در رابطه با ساختمان هایی کاربرد دارد که دارای شکست و اختلاف در چند سطح می باشند. اختلاف رنگ و جنس در طراحی احجام می تواند کنتراست مناسبی در نما به وجود بیاورد.اگر طرفدار سادگی بیش از حد نیستید و همزمان به سبک مدرن نیز علاقه دارید، می توانید از چند متریال در طراحی استفاده کنید. حفظ یکپارچگی احجام و عدم به کار بردن جزییات بیش از حد از نکاتی است که همچنان باید به خاطر داشته باشید.استفاده از صفحات پیوسته در نما که قسمت های مختلف را در قاب های تعریف شده قرار می دهند، ایده دیگری است که می تواند بسیار جذاب باشد.ایجاد فضای سبز در امتداد خطوط نما از دیگر طرح هایی است که اخیرا به کار برده می شود. 

با استفاده از فضای سبز، علاوه بر کمک به تصفیه هوای شهر می توانید از فضای مطبوع پشت پنجره یا داخل تراس لذت ببرید.سعی کنید تا جایی که امکان دارد، پنجره ها را بزرگ در نظر بگیرید. پنجره های بزرگ و کشیده از خصوصیات معماری مدرن به شمار می آیند؛ پس اگر یک ساختمان با نمای مدرن می خواهید، بهتر است پنجره های بزرگ داشته باشید.در سبک مدرن، الزامی جهت هم اندازه یا هم شکل بودن پنجره ها وجود ندارد و حتی اگر کمی آزادانه تر فکر کنید، لزومی نخواهد داشت که همه پنجره ها در یک راستا قرار گیرند. این بدین معنی است که شما مجبور نخواهید بود همه پنجره ها را در یک چارچوب خاص تعریف کنید.یک نمای مدرن معمولا حاصل ترکیب دو یا چند مکعب است. اگر می خواهید چنین طرحی را در نما به کار ببرید، بهتر است ساختمان را در قالب یک حجم یکپارچه از کنار هم قرار گرفتن چند مکعب تصور کنید و ترکیب آن ها را به بهترین نحو در نظر بگیرید. مکعب های در نظر گرفته شده با توجه به فضایی که در بر می گیرند، می توانند بسته یا باز باشند.

استفاده از شکاف و ایجاد هر گونه تغییر شکل در نما، می تواند ظاهر ساده یک ساختمان را به یک طرح متفاوت تبدیل کند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که این شکاف را در کدام قسمت نما اجرا کنید تا تاثیر بیشتری ایجاد کند.استفاده از طرح های دیگر در تشکیل شکل هندسی نما نیز می تواند با طراحی متناسب بسیار زیبا باشد. اگر می خواهید نمای متفاوتی برای ساختمان خود طراحی کنید، می توانید خطوط را از حالت عمود بر یکدیگر خارج کرده و فرم های دیگری به وجود آورید. این گونه نماها معمولا با توجه به شکل معمول ساختمان های اطراف تمایز خاصی را به نمایش می گذارند.به بیان یکی از خصوصیات بارز معماری مدرن را به زبان ساده، می توان از دو واژه صفحه و شیشه استفاده کرد. این دو کلمه را می توان اقتباسی دانست از معماری فوق العاده زیبای میس وندروهه، معمار پیشروی سبک مدرن که تعریف کننده بسیاری از اصول این معماری بود. در معماری مدرن، شیشه ها و صفحه ها حرف اول را می زنند. با در نظر گرفتن این دو فاکتور، می توانید یک قدم به طراحی نمای مدرن مورد نظر خود نزدیک شوید.

بالکن های ساختمان می توانند به صورت باکس های بیرون زده از نما طراحی شوند. این ایده به خودی خود می تواند در عین عملکرد، طرح نما را تعریف کند. یک بالکن پیش آمده از سطح ساده و یکدست نما ساده ترین شکل طراحی است که از طریق الحاق احجام به سطح ساختمان ایجاد می شود.احجام به کار رفته در طراحی نما، می توانند با کمی چرخش به سمت داخل یا بیرون، فرم خاص تری به نما ببخشند.اگر به تنوع و تفاوت علاقه دارید، فرو رفتگی و پیش آمدگی احجام از دیگر ایده های قابل اجرا برای تشکیل فرم منحصر به فرد هستند که می توانید به کار ببرید.نماهای کرکره ای به تازگی جای خود را در بین انواع طرح های معاصر باز کرده اند. در این دسته از نماها، معمولا قسمتی از نما توسط کرکره های پیوسته پوشیده می شود. این طرح بیشتر در قسمت هایی از نما اجرا می شود که دارای پنجره و یا تراس نباشند تا دید محیط به فضای بیرون مسدود نشود.در صورتی که کرکره ها روی سطح پنجره اجرا شوند، باید قطر و فاصله کرکره ها به درستی در نظر گرفته شود تا چشم انداز را از بین نبرند.نورپردازی نما از دیگر نکاتی است که باید حتما در طراحی مد نظر قرار گیرد. اگر می خواهید ساختمان شما در شب نیز به اندازه روز جلوه داشته باشد و یا حتی زیباتر نیز به نظر برسد، باید در نورپردازی سطوح دقت بسیاری داشته باشید. 

میزان، تم و جهت تابش نور بر تصویری که ساختمان در شب به خود می گیرد، تاثیر بسیار دارد.یکی از نکات بسیار مهم در طراحی نما این است که بدانید در چه چارچوبی عمل می کنید و تا حد ممکن از آن خارج نشوید. اگر یک نمای مدرن می خواهید، پس یک طرح مدرن را به کار ببرید و بین سبک های دیگر سردرگم نشوید. اصول سبک های دیگر را وارد طرح خود نکنید و اگر تمایل به تلفیق سبک مدرن با سبک دیگری دارید، آگاهانه به این ترکیب بپردازید. در طراحی نما همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که همه طبقات ساختمان را به صورت واحد و در قالب یک فرم مد نظر بگیرید و طرح مورد نظر را به قسمت های مختلف نشکنید. یکپارچگی از مهم ترین اصول طراحی نماهای مدرن به شمار می رود.این که چه متریال هایی را برای طراحی نما در نظر دارید، چندان مهم نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید تناسب خوبی بین متریال های به کار رفته در طراحی ایجاد کنید. گاهی در برخی نماهای شهر با وجود استفاده از بهترین متریال های موجود، طرح اجرا شده موفق به نظر نمی رسد. این موضوع بیشتر ناشی از عدم توجه به تناسبات بصری است. بهترین متریال ها و زیباترین رنگ ها الزاما نمای خوبی نخواهند ساخت، مگر این که در نحوه ترکیب و طراحی آن ها دقت کافی به خرج داده شود. بنابراین، در صورت امکان بهتر است در صورت اقدام جهت طراحی نما نظر یک کارشناس را جویا شوید و اگر خودتان به دنبال یک طرح مناسب هستید، نمونه های معاصر را زیر نظر داشته باشید و نقاط قوت و ضعف هر یک را شناسایی کنید تا به یک طرح ایده آل دست یابید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی