گروه معماری داتیس

اجرای نورپردازی

نورپردازی فضاهای مختلف:

نورپردازی نما:

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در زیبایی بصری ساختمان است که ویژگی ها و عظمت آن را در منظر و یا فضای شهری چند برابر می کند. اجرای نورپردازی نما در صورتی مؤثر خواهد بود که نه تنها موجب زیبایی ساختمان شود، بلکه اثر مثبتی بر زیباسازی شهر بگذارد و دو رکن اساسی روشنایی بیرونی یعنی زیبایی و کاربرد را داشته باشد. اجرای نورپردازی نما در صورت دقت به نکاتی از قبیل شدت نور، رنگ مورد استفاده و هماهنگی نورها با سبک ساختمان مؤثر است.

انتخاب شدت و رنگ نور در اجرای نورپردازی نما باید به گونه ای باشد که هماهنگی کافی را با مصالح و سبک معماری ساختمان داشته باشد. علاوه بر آن، نور انتخاب شده بایستی با فضای شهری و محیط اطراف هم خونی داشته باشد و باعث آلودگی نوری نشود. بنابراین، در صورت عدم انتخاب نور مناسب و هماهنگی آن با ساختمان مورد نظر، نورپردازی باعث آزار انسان خواهد شد و نتیجه ای عکس دارد.

انواع اجرای نورپردازی نما

متناسب با نوع و کاربرد ساختمان، اجرای نورپردازی نما به صورت های مختلف نورپردازی کامل، تأکیدی، پس زمینه و تجاری انجام می شود.

نورپردازی کامل

نورپردازی نمای ساختمان های تاریخی برای نشان دادن اهمیت بنا به صورت کامل انجام می شود. در این نوع نورپردازی ، معمولا کل بنا توسط چراغ های مختلفی جهت مشخص و متمایز بودن بنا از سایر المان های اطراف و نشان دادن اهمیت آن، نورپردازی می شود.

نورپردازی تأکیدی

اجرای نورپردازی تأکیدی نما معمولا توسط وال واشر ها و پروژکتورهای ال ای دی انجام می شود. هدف از این نوع نورپردازی ، برجسته کردن بخش های خاصی از ساختمان برای نشان دادن نقاط قوت و یا ایجاد زیبایی بصری در آن است.

نورپردازی تجاری

نورپردازی تجاری همانطور که از نامش مشخص است، برای نمای ساختمان های تجاری، تفریحی و مراکز توریستی کاربرد دارد. علاوه بر آن، در یک سری از اماکن شهری مانند پل ها و محل تقاطع اتوبان ها نیز این نوع نورپردازی برای ایجاد تمایز و نشان دادن اهمیت، کاربرد دارد.

نورپردازی حیاط و فضای سبز

شما با نورپردازی مناسب فضای سبز خود می توانید آرامش بیشتری در محیط ایجاد کنید. نشان دادن تمام زیبایی فضا در شب و اضافه کردن زیبایی به محیط با استفاده از نور و سایه ازجمله دلایل به کارگیری نورپردازی محیط می باشد. برای نورپردازی محوطه حتماً نیاز به هزینه های زیاد و استفاده از انواع لامپ های نورپردازی مختلف و وسایل پیشرفته نورپردازی نیست. شما خیلی ساده می توانید با استفاده از نورهای متحرک مانند انواع چراغ های نورپردازی شارژی، شمع، فانوس یا ریسه، محوطه منزل خود را نورانی و جلوه زیبایی به آن ببخشید.

 نورپردازی داخلی

نورپردازی ساختمان نقش کلیدی در طراحی داخلی دارد. چراکه دیوار ها و سقف نقش مهمی در نورپردازی داخلی ساختمان ایفا می کنند. درواقع طراحان داخلی و دکوراسیون به خوبی از اهمیت شکل نورپردازی و چگونگی اعمال آن در فضا باخبرند.

اهمیت نورپردازی آشپزخانه:

آشپزخانه ازجمله اصلی ترین قسمت های هر خانه ای  است و باید پرنور باشد. لازم است در این فضا حتماً از یک منبع نور سقفی استفاده کنید چراکه این محیط ازجمله مکان هایی با بیشترین حجم استفاده و رفت وآمد می باشد درواقع برای نورپردازی مناسب در فضای آشپزخانه باید به قسمت هایی که بیشتر استفاده می شوند (مانند کانتر آشپزخانه، کابینت ها، کشو ها و سینک ظرف شویی) بیشتر توجه کرد. همچنین از منظر طراحی می توان برای داشتن فضایی گرم و صمیمی در آشپزخانه می توانید روی اپن لامپ های آویز با نور گرم نصب کنید.

نورپردازی سالن پذیرایی:

اغلب مردم تصور می کنند که اتاق پذیرایی باید بسیار روشن و پرنور باشد غافل از اینکه طبق اصول طراحی روشنایی بیش ازحد، آرامش اتاق را از بین می برد. درواقع یک نورپردازی مناسب بر روی میز پذیرایی باعث جلب توجه میهمانان و زیبایی بیشتر محیط می شود. توصیه می شود برای نورپردازی در سایر قسمت های اتاق پذیرایی نیز از نورهای غیرمستقیم استفاده کنید، چراکه نورهای به شدت مستقیم در سالن پذیرایی چندان آرامش بخش نمی باشد.

نورپردازی اتاق خواب: 

ازجمله مهم ترین بخش ها برای نورپردازی اتاق خواب می باشد، فضایی که برای استراحت و خواب طراحی شده است. درواقع نور این فضا باید تسکین دهنده باشد و موجب آرامش شما شود؛ بنابراین بهترین گزینه برای ایجاد چنین نورپردازی هایی در فضا استفاده از آباژور می باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از لوستر در نورپردازی اتاق خواب توجه داشته باشید که نور مستقیم لوستر نباید به چشم تابیده شود، هرچند که ما توصیه ای به استفاده از لوستر در اتاق خواب نمی کنیم. بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب رنگی است که به نور خورشید نزدیک تر است.

ازجمله مزایای اعمال نورپردازی هوشمند در خانه :

  • اجرای نورپردازی به روش هوشمند آسان است.
  • با استفاده از تلفن همراه زمانی که خارج از منزل هستید می توانید شدت و زمان روشنایی را از راه دور تنظیم کنید.
  • این نوع نورپردازی به دلیل امکان تغییر رنگ نور می تواند کمک شایانی به زیباسازی فضا کند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات روشنایی با اجرای این روش نورپردازی به میزان قابل توجه کاهش می یابد. چراکه استفاده از برق کاملاً برنامه ریزی شده جلو می رود.
  • با استفاده از این سیستم می توان از کلیدهای تاچ یا لمسی به جای کلیدهای دستی استفاده نمود.
  • نصب سیستم نورپردازی هوشمند، هزینه های مصرف برق را به میزان قابل توجه کاهش می دهد.
  • نورپردازی هوشمند با تکیه بر آخرین تکنولوژی روز دنیا اجرا می شود و تلفیقی از هنر و فناوری است. ازاین رو ساختمانی که به این نوع سیستم نورپردازی مجهز شده جزء مدرن ترین و لوکس ترین ساختمان ها محسوب می شوند.

نورپردازی ازجمله مهم ترین المان ها در طراحی داخلی محسوب می شود. همچنین چندان دور از ذهن نیست که بگوییم با عدم اعمال نورپردازی مناسب در خانه هرقدر هم ازنظر دکوراسیون و وسایل، خانه را غنی کنید بدون وجود یک نور خوب طراحی شما به کمال نمی رسد. هدف ما در این مقاله آشنایی کامل شما با بحث نورپردازی و اهمیت آن بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

فرم ثبت سفارش اجرای ساختمان

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع خدمات
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, pdf, حداکثر اندازه فایل: 4 MB.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی