گروه معماری داتیس

طراحی دکوراسیون مجتمع فرهنگی آموزشی

طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی

سالن های نمایش به نوعی بخشی از فضای انتظار محسوب می شه، در نتیجه در نظر گرفتن ورودی فاخر و مناسب در طراحی داخلی  این بخش بسیار مهمه.

طراحی داخلی سالن انتظار

 بعد از اینکه از قسمت ورودی وارد شدیم میرسیم به سالن انتظار.بهتره که برای افراد به اندازه ی 2 نفر فضای آزاد در نظر بگیریم که باعث ازدحام و شلوغی بیش از حد نشه.

به دلیل اینکه افراد ممکنه زمان زیادی در این فضا قرار بگیرن باید این فضا از نظر دکوراسیون داخلی و معماری بهترین شکل رو داشته باشه که از نظر روانی و جسمی باعث اذیت افراد نشه.

در واقع افراد زمان به نسبت زیادی رو در این فضا سپری می کنند که بهتره در چیدمان و دیزاین فضای نشستن دقت بشه. گاهی اوقات در معماری داخلی این بخش دیوارها به صورت گالری مانند دکوراسیون می شن تا افراد ضمن انتظار در این فضا سرگرم بشن.

بوفه

این قسمت شامل کاربری خدماتی هست مثل کافی شاپ،غذا خوری و فروش اغذیه و باید به ازای هر میز 4 نفره 5.76 متر مربع فضا در نظر بگیریم.

طراحی سرویس های بهداشتی

در رابطه با طراحی سرویس های بهداشتی در مقاله ” اصول طراحی سرویس های بهداشتی” صحبت شد، اما سرویس های بهداشتی مکان های عمومی دارای ویزگی های خاصی هست یک اینکه این فضا نباید در دید کامل باشه و باید در قسمتی جایگذاری بشه که راحت بهش دسترسی داشته باشن و جزء فضاهای خدماتی هست.

طراحی داخلی سالن تماشاچیان

طراحی داخلی و دکوراسیون این سالن به عواملی مثل نوع تئاتر و نمایش و نوع صحنه بستگی داره. به طور کلی طراحی صحنه و سالن های نمایش شاخه خاص و ویژه ای از رشته ی معماری و طراحی داخلی محسوب می شه.

یکی از عنصرهایی که تو فرم و طراحی فضا تاثیر داره تعداد صندلیه ، مثلا تعداد صندلی زیاد باعث اجرای فعالیتهای متنوع و درآمد زیاد میشه اما تعداد صندلی کم زاویه دید بهتر و ایجاد صمیمیت میکنه. در واقع تامین دید مناسب به سن مهم ترین موضوع طراحی داخلی سالن های نمایش محسوب می شه.

طراحی تئاترهای یک بالکنی نسبت به چند بالکنی ارجحیت دارن هم از نظر نیروی کار و  هم طراحی محل خروج ساده تر. در واقع تماشاچیان هم راحت تر عبور و مرور می کنند و مشکل سالن های چند بالکنی مثل حبس صدا رو هم ندارن.

طراحی و دکور سن (صحنه نمایش)

 این قسمت از فضا به عنوان قلب تئاتر هست بنابراین طراحی و دکوراسیون صحنه خیلی اهمیت داره، خصوصا که مکانی هست که مجموعه ای از فعالیت ها برای دستیابی به بازتابی حیاتی و تاثیر گذار در تجربیات کسانی که به تماشا میان صورت میگیره. در این قسمت باید راهی برای فرار باشه بجز این مواردی که برای دیزاین فرم گفته شد ،صحنه هم دارای بخش های مختلف هست.

بخش مهم دیگه در طراحی صحنه تاق زیر سقف جهت سوار کردن دکور هست. این قسمت محلی ست در بالای صحنه ، که برای آویزون کردن تجهیزات نور و صحنه مورد استفاده قرار می گیره. بین تاق و سقف باید 2.10 متر یا بیشتر فاصله باشه.

 فضای پشت محل نمایش

این بخش شامل طراحی فضاهای زیر می شه که ضمن دیکوراسیون و چیدمان باید در نظر گرفته بشه:

  • اتاق تعویض لباس : این یه فضای خصوصی هست و تمام حریم ها باید حفظ شه که جزء فضای کاربردی و اصلی سالن محسوب می شه.در طراحی و چیدمان این قسمت باید انبار لباس هم در نظر بگیریم
  • اتاق گریم: این فضا با سن ارتباط مستقیمی داره و نباید بدون صدا و نور کافی باشه. در جانمایی فضاهای این قسمت باید سرویس بهداشتی هم باید قرار بگیره.از نظر فضای مورد نیاز هم باید جوری باشه که گریمور راحت حرکت کنه که به طور معمول 2.38 متر مربع فضا نیازه.
  • اتاق نور و صدا : این اتاق بین نور پردازی و صدا پرداز مشترکه و باید دید مستقیمی به قسمتی که اجرا در آن صورت میگیره داشته باشه و برای جایگذاری این اتاق هم تو قسمت پشت سالن تو ارتفاع باشه. پله هایی برای ارتباط نیازه و به انبار هم به اندازه 12 متر مربع هم باید باشه.
  • اتاق کارگردان : این اتاق اندازه ش 9 متر مربع هست و کنار سن قرار داره تا کارگردان بتونه به طوری که دیده نشه در زمان که اجرا صورت میگیره بصورت مستقیم در ارتباط باشه.
  • اتاق گروه موسیقی : یکی از بخش های مهم تئاتر ،اجرای ملودی های منظم در سکانس های مختلفه و مهمه به طور هم زمان کار موسیقی و اجرا باهم پیش بره برای همین برای گروه موسیقی فضایی رو در نظر میگیریم.این فضا باید جوری باشه که سرپرست جایی قرار داشته باشه که کل گروه رو زیر نظر داشته باشه و همینطور جایی برای قرار گیری سازها هم در نظر بگیریم.
  • اتاق استراحت : اتاقی هست که گروه قبل از اجرا در این فضا تمرکز میکنن و بعد از اجرا هم استراحت میکنن. فضای کافی برای 8 تا کاناپه و یه میز 6 متر مربع هست.
  • اتاق مطالعه : اتاقی هست که گروه در آن سناریو رو میخونن و باهم تمرین میکنن و فضایی به اندازه 41.87 متر مربع برای 20 نفر لازمه.
  • اتاق مصاحبه : این اتاق یه میز و 10 تا صندلی داره و ابعادشم 16.2 متر مربع هست.

دیواره آتش : این دیواره ها باید در تمامی سالن های استاندارد تئاتر باشه تا در مواقع اضطراری و خطر مثل پرده پایین بیاد و حد فاصلی بین سن اجرا و قسمت تماشاگران باشه.

فرم ثبت سفارش طراحی دکوراسیون داخلی

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع سبک دکوراسیون*
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, pdf, حداکثر اندازه فایل: 2 MB.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی