گروه معماری داتیس

طراحی دکوراسیون اقامتگاه بومگردی

طراحی دکوراسیون اقامتگاه و بومگردی

بوم گردی سفری برای مشاهده زیست بوم و طبیعت یک منطقه است و در آن بیشتر از هر چیز به طبیعت و حفظ آن توجه می‌شود. اقامتگاه بوم گردی نیز محلی است برای پذیرایی از بوم گردان و هر مسافر دیگری که به حفظ طبیعت علاقه دارد.
در شرکت معماری داتیس این اقامتگاه ها طوری ساخته می‌شوند که کمترین آسیب به زیست بوم منطقه وارد شود و تلاش می‌شود که تا حدودی فرهنگ منطقه را نیز به نمایش بگذارد و عناصر اجتماعی و فرهنگی منطقه را انتقال دهد. از همین رو این اقامتگاه‌ها اغلب توسط افراد محلی اداره می‌شوند.

  • طراحی بومی
  •  میزبانان اقامتگاه بومگردی که اغلب افراد محلی هستند.
  • خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها: که غذاهای محلی و نوشیدنی خاص همان منطقه هستند.
  • دکوراسیون: دکوراسیون اتاق‌ها در شرکت معماری داتیس طوری طراحی می شود که کاملا این حس را منتقل کنند که مسافر گویی در یک خانه محلی مهمان است.
  • توجه به مراسم بومی: منظور مراسم های محلی رایج در آن منطقه است.
  • خدمات بهداشتی رفاهی
  •  هزینه‌ مناسب اقامت در این گونه فضاها
  •  راهنمایان محلی: این افراد، همان محلی‎‌های منطقه هستند که تمام نقاط منطقه را می‌شناسند و می‌توانند با خیالی راحت شما را به هر محلی که دوست دارید، راهنمایی کنند. اقامتگاه بوم گردی با هدف توجه به محیط زیست و کمترین آسیب به زیست بوم ایجاد شده است طراحی خانه بومی ، ویژگی اصلی و مهم اقامتگاه‌های بوم گردی است. یک راه برای جذب گردشگر طراحی این اقامتگاه‌ها با استفاده از معماری سنتی خاص آن منطقه است. در واقع هدف از طراحی اقامتگاه‌ بوم گردی ، وارد شدن کمترین آسیب به زیست بوم منطقه است. اگر معماری یک ساختمان مطابق با اقلیم آن باشد، علاوه بر اینکه می‌تواند ویژگی‌های خاص فرهنگی و عقاید و آداب و رسوم آن منطقه را نشان دهد می‌تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند. بنابراین طراحی   اقامتگاه گردشگری، باید هم جلوه گر فرهنگ منطقه مورد نظر باشد و هم به نوعی زیست بوم و اقلیم منطقه را نمایان سازد.
  • معماری سنتی، یکی از سبک‌های معماری است و هر ناحیه و منطقه در ایران سبک سنتی خاص خودش را دارد. در هر منطقه جغرافیایی، بر اساس فرهنگ و اقلیم آن منطقه و مصالح مورد استفاده، معماری سنتی خاص آن منطقه شکل می‌گیرد.با توجه به اقلیم متفاوت هر خطه از ایران، معماری سنتی هر اقلیم متفاوت از دیگری است و ما در آرین پاراکس این اصل را در طراحی رعایت می کنیم. توجه به این تفاوت در طراحی اقامتگاه بوم گردی ، بسیار مهم است و می‌تواند نتایج کارآمدی را به دنبال داشته باشد..
  • اتاق: اتاقها در این اقلیم چند عملکردی هستند. خواب، نشیمن، غذاخوری، پذیرایی و آشپزی همه ممکن است در یک اتاق صورت بگیرند. نکته دیگر فصلی بودن استفاده از اتاق است. اتاق در فصل سرما محل خواب، خوردن واحیانا حتی آشپزی است . در فصل گرما، کاربری اتاق تغییر می‌کند . در این صورت خوردن، خوابیدن و آشپزی در ایوان یا در تلار یا در زیر کوتام یا زیر کندوج انجام مي‌شود.
  • ایوان: ایوان فضایی واسطه‌ای و نیمه باز که بخش بدون سقف خانه را به فضای بسته متصل می‌کند ایوان یک گذرگاه و محل ارتباط بین اتاق‌هاست و علاوه بر آن مانع از آن می‌شود که باران به بدنه ساختمان برخورد کند.محل قرارگیری ایوان اصلی قسمت شرقی یا جنوبی ساختمان است که این ایوان معمولا از اتاق‌های خانه بزرگتر است و به عنوان فضای دورهمی و نشستن استفاده مي‌شود. ارتفاع ایوان نسبت به اتاق‌ها کمی بیشتر است تا چشم انداز بهتری داشته باشد و هوا نیز بهتر جریان پیدا کند.عمق ایوان به شکلی طراحی شده است که در تابستان نور و گرمای خورشید آزاردهنده نباشد و در عین حال در زمستان گرما و نور خورشید را جذب می‌کند.دکوراسیون داخلی خانه بوم گردی باید طوری طراحی شوند که مسافر احساس کند انگار وارد یک اتاق از خانه های محلی شده است
  • بالاخانه: به اتاق جلوی تلار، بالاخانه گفته می‌شود که معمولا محل حضور مهمان است.
  • غلام گرد: فضاهای جلوی تلارها که دو ردیف ستون دارند، غلام گرد نامیده می‌شود که باعث حفاظت دیوارها از تابش خورشید و باران می‌شود.
  • بام شیبدار: به دلیل بارش باران به صورت مداوم و یکریز، سقف خانه‌ها در این خطه شیبدار ساخته می‌شود.
  • کرسی چینی: برای اینکه رطوبت به کف خانه نفوذ نکند، این قسمت با کار گذاشتن کرسی چینی از سطح زمین ارتفاع می‌گیرد.
  • پله: پله‌ها در این معماری معمولا داخل جرز بنا پنهان نمی‌شوند و یک المان اصلی در طراحی بناهای این معماری هستند.

طراحی اقامتگاه ساحلی

این اقامتگاه ساحلی از یک ایوان سرپوشیده در کنار ساحل و مجموعه ای از ویلا های بومی ساخته شده. بقیه بخش ها از جمله باشگاه، رستوران، چشمه آبگرم و … از طراحی بومی و در عین حال مدرن برخوردار هستند. 

در این اقامتگاه به محوطه سازی و خصوصا فضاهای جانبی استخر توجه ویژه ای شده تا از آن به عنوان یه نقطه مثبت در جذب گردشگر استفاده شود.

طراحی خانه بوم گردی در کویر

آب و هوای گرم و خشک مهم‌ترین عنصری است که در شکل گیری معماری خاص مناطق کویری نقش ایفا کرده است. ارکان اصلی در معماری کویر عبارتند از آب، زمين، باد، مصالح و مواد، انرژی خورشیدی و فرم عناصر اصلی نیز در معماری ساختمان عبارتند از طاق و گنبد، حیاط و ایوان، بادگیر و مصالح ّنحوه ساخت خانه به این شکل است که یک حیاط مرکزی در وسط ساختمان تعبیه می‌شود و داخل حیاط یک حوض آب به همراه باغچه قرار دارد که باعث افزایش رطوبت در فضای زیستی ساختمان می‌شود.
باید توجه کرد که نماد اصلی خانه های کویری، دیوارهای خشتی، گنبد و طاق، سکوی جلوی خانه ، ارسی و حیاط به همراه باغچه است.

غذاهای محلی‌ای که در این اقامتگاه‌ها سرو می‌شود، زمینه را برای آشنایی با شیوه و سبک زندگی مردمان محلی فراهم می‌کند.

طراحی اقامتگاه بومی در جنوب ایران

به دلیل گرمای جنوب ایران ساختمان‌ها طوری طراحی شده‌اند که دمای داخل ساختمان را کنترل کنند. در این مناطق به دلیل رطوبت و گرمای بیش از حد هوا زیرزمین ساخته نمی‌شود.
طول دیوارها بسیار بلند و در حدود پنج متر می‌باشد. ورودی این ساختمان‌ها درگاه هایی است که پنجره های مشبک گچی دارد که با اشکال هندسی تزیین شده است که این پنجره ها جریان هوای خنک را به داخل ساختمان هدایت می‌کند . تمام بناهای موجود در جنوب ایران یک یا چند بادگیر دارد که بخش هایی از ساختمان را در تابستان خنک می‌کند . درهای اتاق عموما چوبی و دارای کنده کاری است.
تقریبا جلوی در تمام خانه‌ها سکویی به ارتفاع تقریبا یک متر می‌باشد. باغچه نیز عنصر جدایی ناپذیر در خانه‌های ایرانی است که در معماری جنوب نیز نقش موثری را ایفا می‌کند و حیاط خانه را طراوت و شادابی می‌بخشد. طراحی ویلا یک طبقه در جنوب نیز تقریبا رایج است.

فرم ثبت سفارش طراحی دکوراسیون داخلی

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع سبک دکوراسیون*
انواع فایل پذیرفته شده: jpg, pdf, حداکثر اندازه فایل: 2 MB.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی