گروه معماری داتیس

معماری سنتی

معماری سنتی: هر منطقه با توجه اقلیم و فرهنگ ساکنین عناصری با جهت بهبود عملکرد بنا با توجه به خصوصیات مصالح به کار برده اند.از این قبیل به چند دسته از معماری های سنتی اشاره شده است :

  1. معماری بوشهری 
  2. معماری عربی و مراکشی 
  3. معماری روستایی

معماری بوشهری

استان بوشهر در جنوب ایران و در حاشیۀ خلیج ­فارس قرار دارد. و از شمال به استان­های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد، از مشرق به استان فارس، از جنوب شرق به استان هرمزگان و از جنوب به خلیج ­فارس محدود است. خلیج فارس به دلیل موقعیت و اهمیت اقتصادی و بازرگانی‌، در طول تاریخ همواره از سوی كشورها و دولت‌ها برای تبادل علم و ثروت و گسترش قدرت مورد توجه قرار گرفته است.

در تقسيم‌بندي اقليمي ايران‌، استان بوشهر در اقليم گرم و مرطوب قرار دارد. مجاورت با دریا تأثیر زیادی بر شرایط اقلیمی این منطقه دارد. آب در شرايط واحد ديرتر از خشكی گرم شده و ديرتر هم گرماي خود را از دست مي‌دهد.این مسئله موجب اختلاف دمای همیشگی دریا و خشکی و وزش نسیم در روز از خشکی به دریا و در شب از دریا به خشکی می­شود. علاوه بر آن دريا بر دیگر فاکتور­های اقلیمی نیز تأثیر گذار است. مهمترين مشخصه آب و هوای دریایی یا بحری، کم بودن اختلاف درجه حرارت در شب و روز و در زمستان و تابستان است. 

معماری بوشهر:معماری بوشهر متأثر از شرایط محیطی و اقلیمی بوده و جهت رفاه آسایش ساکنین عناصر ویژه ای را در خود دارد. در این خصوص میتوان استفاده از مصالح بومی، ارتفاع فضاهای خاص در بنا و رواق و راه روهای باریک در فضاهای داخلی و کوچه های باریک به سمت دریا اشاره کرد. که امکان تهویه طبیعی را در فصل گرما به وجود می آورده است. جهت مشاهده از عناصر پرکاربرد در معماری بوشهر کلیک کنید .

معماری عربی و مراکشی

زبان و هویت دو عامل بسیار تاثیر گذار بر طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی است. مراکش با داشتن معماری بسیار جذاب و ریشه دار در معماری اسلامی سبک قرون وسطی همواره زبانزد سایر اقوام غیر مراکشی بوده است. شما در مراکش همیشه نمی توانید تماشا کنید که کجا می روید. بعضی از ساختمان ها با سبک خاص طراحی نما و ظاهر خاص معماری خود از برخی بناهای تاریخی و توریستی به یادماندنی تر هستند

در معماری مراکشی به خصوص معماری نمای ساختمان ها نشانه هایی وجود دارد که احتمال دارد فکر شما ربوده و شما را به فکر فرو ببرد. اما قبل از پرداخت به بحث طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی بهتر است بدانید که ساکنان اصلی مراکش بربر بودند، اما ورود اعراب با نام اسلام و معماری اسلامی، طی قرن ها، دو جمعیت را به هم آمیخته و دوباره مخلوط کرده است تا جایی که مرز بین عرب و بربر به طور مکرر مخدوش است. با این حال، از نظر فرهنگی، و معماری مكرراً مرزبندی واضحی بین معماری  اسلامی و معماری بربرها (در مراکش دیده می شود.جهت مشاهده از معماری و مراکشی کلیک کنید.

معماری روستایی

معماری روستاها بدون هیچ آلودگی و با کمترین مخارج ساخته شده اند و به طبیعت لطمه نزده اند.این معماری ها با توجه به فرهنگ مردم ساکنان آن ها ساخته شده اند.مثلا مصالح معماری روستاها در غرب کشور به این گونه است که برخلاف سواحل جنوبی کشور که محیط زیست مسکونی جهت مقابله با حرارت و گرمای زیاد هوا شکل گرفته،در اینجا سرمای زیاد عامل تعیین کننده در شکل گیری بافت شهری و روستایی می باشد.بافت شهری و روستایی متراکم و ابنیه متصل بهم تابیدن نحو سطح تماس فضاهای گرم مسکونی با محیط سرد خارج کمتر شود.شکل کلی معماری روستایی از سنت عامیانه  سرچشمه می گیرد  و سنت عامیانه همان سنت  بلاواسطه و ناخود آگهی  است که در بطن  یک فرهنگ مردمی  جریان دارد  و به گونه های  معنوی و مادی و متاثر از نیاز ها  و ارزشها  مربوط به آنها  و نیز بر مبنای  خواستها و آرمانهای  آنها و بالاخره  به پیروی از رنجها  و شادیها  و آرامش انسانی شکل میگیرد  معماری ساده  و روستائی  در قالب این سنت ها  ادراکی  از جهان است  که به وضوع  دیده می شود  معماری  روستائی بومی  دارای  خطوط ارتباطی  مستقیم ، بلافاصله  و محکمی  با فرهنگ  توده ها  و با زندگی  روزمره آنهاست.جهت مشاده معماری روستایی کلیک کنید.

پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی