گروه معماری داتیس

طراحی باغ بام

روف گاردن یا باغ بام پوشش سبز و گیاهی است که در فضای روی پشت‌بام ساختمان ساخته و اجرا می‌شود. چنین باغ‌هایی پدیدۀ جدیدی نیستند و نمونه‌هایی از آن در شهرهای باستانی هم وجود داشته است؛ اما ظهور دوبارۀ آنها در شهرهای امروزی به  دهۀ ۱۹۷۰ میلادی و کشور آلمان برمی‌گردد.باغ بام یا بام سبز در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی با استقبال خوبی مواجه شده است و اکثر صاحب‌خانه‌هایی که کمی به گل و گیاه علاقه داشته باشند، با توجه به بودجۀ خود و زمان آزادی که برای نگهداری از گیاهان دارند، سعی می‌کنند برای ساختمان خود روف گاردن بسازند.طراحی روف گاردن، انتخاب گل و گیاه  و سپس اجرای آن دارای مراحلی است که بهتر است تحت نظر و با کمک متخصصین این حیطه انجام شود

زندگی شهرنشینی و ماشینی امروزی انسان را بیش از هر زمان دیگری از طبیعت دور کرده است؛ در حالی که نیاز غریزی او برای در ارتباط بودن با طبیعت و لمس آن درست مانند هر دورۀ دیگری پررنگ و جدی است. شهرهای کوچک و بزرگ بیش از ظرفیت خود مهاجر پذیرفته‌اند و ازدحام جمعیت باعث شده اکثر خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار تخریب شده و جای خود را به برج‌های بلند مسکونی و تجاری بدهند.باغ‌ها و بیشتر چشم‌اندازهای طبیعی برای ساخت راه‌ها و ساختمان‌ها از بین رفته‌ است و ساعات کاری زیاد و مشغله‌های دیگر، به ساکنین شهرها اجازه نمی‌دهد برای کسب آرامش از طبیعت به خارج از شهر بروند. از طرف دیگر پارک‌ها هم همواره سرشار از جمعیت هستند و آن فضای خصوصی و آرامی که انسان‌ها برای آرامش نیاز دارند را در اختیار کسی قرار نمی‌دهند.

پشت‌بام ساختمان‌ها معمولا یک فضای مرده به حساب می‌آید و درست کردن چند باغچه در آن به نفع تمام ساکنین مجتمع مسکونی است. البته واضح است که در ساختمانی که بیش از یک واحد دارد، باید رضایت تمام مالکین برای احداث بام سبز کسب شود و در صورتی که همگی خواهان استفاده از آن هستند، هزینه‌های ساخت و نگهداری هم بر تعداد تقسیم شود؛ مگر این که توافق دیگری بین مالکین صورت بگیرد.باغ بام طبق نظر و سلیقۀ خود شما طراحی و اجرا می‌شود و اگر به باغبانی علاق داشته باشید، می‌توانید مسئولیت نگه‌داری از گیاهان را خودتان به عهده گرفته و لذت این فعالیت آرامش‌بخش را به زندگی‌تان اضافه کنید.روف گاردن به زیباسازی فضای شهر و بالا بردن آرامش ذهنی تمام شهروندان هم کمک می‌کند. 

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز کاری خسته‌کننده در ترافیک بازگشت به منزل مانده باشید و ناگهان بته‌های گل و درختچه‌هایی از بالای یک ساختمان نظرتان را جلب کرده باشند. آن لحظه ناخودآگاه احساس بهتری پیدا می‌کنید. حال اگر تعداد این باغ‌های مرتفع در سطح شهرهای خاکستری و شلوغ بیشتر شود، این حس خوب چندین برابر می‌شود.شاید به نظرتان عجیب بیاید اما نقش بام‌های سبز به قدری مثبت است که برخی شهرهای آمریکایی از ساختمان‌هایی که دارای چنین فضایی باشند، مالیات کمتری اخذ می‌کنند؛ زیرا این باغ‌ها در حد و اندازۀ خود به پالایش هوای آلودۀ شهرهای بزرگ کمک می‌کنند. نکتۀ جالب‌تر آن که دیده شده برخی پرندگان شهری در میان روف ‌گاردن‌های بزرگ‌تر لانه‌سازی کرده‌اند. این خبر بسیار خوبی است زیرا در سال‌های اخیر تعداد پرندگان در شهرهای بزرگ و آلوده به طرز چشم‌گیری کم شده است.البته نباید نگران نگه‌داری از بام سبز باشید؛ زیرا اگر انتخاب گل و گیاه برای روف گاردن به درستی و مطابق با شرایط جغرافیایی انجام شود، نگه‌داری و پرورش گیاهان آن بسیار ساده‌تر خواهد بود.

مزایای روف گاردن یا باغ بام برای ساختمان:
  • با جذب بخش بیشتر آب باران داخل خود، باعث کاهش بار سیستم فاضلاب ساختمان می‌شوند.
  • به عنوان یک عایق صوتی عمل کرده و سر و صدای زندگی شهری را کمتر به داخل محیط مسکونی هدایت می‌کنند.
  • از آن‌جا که پوشش گیاهی به خنک شدن اطراف خود کمک کرده و خاک هم یک عایق گرمایی است، روف گاردن به حفظ دمای مطلوب ساختمان کمک می‌کند.
  • اگر زیرسازی و عایق قبل از احداث بام سبز به خوبی اجرا شده باشد، این بام‌ها عمر مفید سقف را بیشتر می‌کنند.
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی