گروه معماری داتیس

طراحی دکوراسیون پارکینگ لوکس

طراحی دکوراسیون پارکینگ و لابی

طراحی پارکینگ ساختمان از این جهت مورد اهمیت است که امروزه بدلیل استفاده عموم افراد جامعه از وسایل نقلیه شخصی و جمعیت بالای شهرها و کلانشهرها ، ازدحام زیادی از انواع وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر وجود دارد. یکی از مشکلاتی که تعداد بالای خودرو ها در شهرها ایجاد کرده است کمبود جای پارک خودرو است. برای همین وجود پارکینگ خودرو برای ساختمان ها یکی از الزاماتی است که از طرف سازمان های مربوطه در هنگام ساخت و احداث ساختمان جدید مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد. تا حتما به تعداد واحدهای مسکونی یا ظرفیت کاربری هر ساختمان طبق استانداردهای مربوطه تامین شده باشد. در بعضی از ساختمان ها پارکینگ به عنوان فضای لابی ورودی هم مورد استفاده قرار می گیرد یا اینکه دید مستقیم از بیرون به فضای داخل پارکینگ دارد برای همین طراحی نمای پارکینگ و طراحی داخلی پارکینگ از اهمیت بالایی برخوردار است

فضای پارکینگ یکی از فضاهای مورد توجه و مهم در عرصه بندی فضاهای هر ساختمان است. در عین حال فضای پارک هر خودرو به نوبه خود و مستقلا دارای ارزش ریالی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ارزش واحد های مورد نظر اضافه می کند. پس علاوه بر اینکه تامین فضای مورد نیاز جهت پارک خودرو مطابق با استانداردها و مقررات سازمان های ذیصلاح باید تامین گردد. زیبایی و طراحی فضای پارکینگ اعم از طراحی سقف ، طراحی کف و طراحی دیوارها و بدنه ها (طراحی نمای پارکینگ ساختمان ) اهمیت بسیار زیادی دارد.

امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی علاوه بر تاکید بر طراحی لابی ساختمان به همان اندازه بر  معماری این فضا تاکید می شود. یکی دیگر از دلایل اهمیت طراحی نمای پارکینگ این است که در طبقه همکف در همسایگی لابی ساختمان و در کنار آن فضای پارک چند خودرو تامین می شود. این طبقه علاوه بر رفت و آمد ساکنین ساختمان رفت و آمد مراجعین را هم در بر می گیرد. و فضایی کاملا در دید و در دسترس عموم است. پس اهمیت  پارکینگ کمتر از طراحی لابی ساخمان نیست.

پارکینگ هم مانند سایر عرصه ها و فضاهای ساختمان از دیوار، کف و سقف تشکیل می شود که طراحی هر کدام از این بخش ها و اجزا دارای اهمیت زیادی است:

در طراحی بدنه و دیوار های لابی باید فضای پارکینگ را مانند یک سالن بزرگی دید که پارتیشن و جداکننده های جهت تقسیم فضا در آن به چشم نمی خورد. برای همین موضوع عمدتا طراح با دیوار هایی با دهانه های بزرگ مواجه است که در فواصل چند متر بیرون زدگی های ستون های سازه ای و در کنار آن رایز های تاسیسات به چشم می خورد.

در دیوار های پارکینگ کمتر پنجره به چشم می خورد و در صورت داشتن حیاط و محوطه در یک ضلع ساختمان برای بهره مندی از نور و جریان هوا آن بدنه را با یک نرده حفاظ جدا می کنند. پس برای طراحی دیوار ها باید تقسیم بندی صحیحی از مصالح و متریال مورد نظر صورت گیرد. و با خطوط هندسی صحیح دیوار ها و بدنه های پارکینگ را از یکنواختی خارج کرد تا ایجاد خستگی در نمای دیوارها را نداشته باشیم.

 

طراحی دکوراسیون پارکینگ لوکس
موارد مورد توجه برای طراحی داخلی پارکینگ ساختمان:
  • برداشت صحیح و دقیق از وضعیت فعلی ستو ها و تاسیسات
  • رعایت فواصل و استاندارهای محل پارک خودرو بعد از اتمام نازک کاری
  • توجه و دقت به مسیر های حرکتی ، مکث  و توقف
  • در نظر گرفتن محل های نصب کنتورهای برق، آب و گاز
  • در نظر گرفتن محل قرارگیری جعبه آتشنشانی
  • دقت در انتخاب مصالح از نظر استقامت، زیبایی، نظافت و طول عمر مصالح
  • دقت در انتخاب مصالح از نظر صرفه اقتصادی توجیه پذیر برای کارفرمای محترم
  • دقت در جزییات اجرایی در کنج ها و محل های بیرون زده از بدنه برای عدم سرگیری و موانع حرکتی
  • رعایت اصول حفظ تعادل و توازن بصری در طراحی دیوارها
  • ایجاد نظم و هماهنگی خطوط در قاب ها و دهانه ها
  • تنوع به اندازه مصالح برای ایجاد ریتم و عدم تکرار
  • رعایت تناسبات ابعادی در مصالح مورد نظر
  • طراحی با ابعاد عرف مصالح مورد نظر در بازار
طراحی کف فضا

بیشترین اهمیت طراحی کف مربوط به انتخاب مصالح است تا در طولانی مدت عمر و دوام کافی را داشته باشد. ولی در طراحی کف نکاتی است که باید مورد توجه طراحان معمار قرار گیرد که در زیر به چند نمونه از این نکات طراحی اشاره شده است:

طراحی خطوط کف با توجه به مسیر های حرکتی

طراحی خطوط کف با توجه به محل توقف خودرو

هماهنگی خوط کف و سقف

دقت در هم بندی سنگ های کار شده در کف

تقسیم و چیدمان صحیح برای کاهش برش و پرت و دور ریز سنگ کف

دقت در انتخاب مصالح مقاوم در برابر فشار و اصطکاک و در نظر گرفتن طول عمر مصالح

دقت در انتخاب مصالح از نظر نظافت و قابل شستشو بودن

انتخاب بهترین ابعاد جهت چیدمان و اجرای کف

طراحی سقف کاذب

بدلیل وجود آویز های سقفی و تاسیسات مکانیکی ( لوله های گاز، آب، فاضلاب و آتشنشانی ) موانع و پیچیدگی هایی در طراحی سقف وجود دارد که محدودیت هایی برای طراح معمار ایجاد میکند. در فضای پارکینگ طراحی سقف کاذب هم از اهمیت بالایی برخوردار است که در زیر نکاتی درمورد طراحی معماری فضا عنوان شده است:

برداشت دقیق سازه سقف و تاسیسات عبوری از سقف

رعایت و در نظر گرفتن ارتفاع مناسب کف تا زیر سقف مطابق با استانداردهای مربوطه

پوشاندن و پنهان کردن تمام تاسیسات و سازه

دقت در قرارگیری لوله های آتشنشانی و اسپرینکلر

جانمایی نور های سقفی جهت ایجاد روشنایی کامل فضا، مسیرهای عبوری و محل توقف خودرو

هماهنگی با خطوط طراحی در کف

روند طراحی داخلی پارکینگ ساختمان

در فرآیند طراحی نمای پارکینگ ساختمان با توجه به سلیقه و خواست کارفرما، طراحی در سبک های مختلف با استفاده از مصالح گوناگون و متنوع ارائه طرح به صورت سه بعدی(رندر تری دی) انجام می شود. بعد از تایید شدن طرح توسط کارفرما اقدام به ارائه نقشه ها، دیتیل ها و جزییات اجرایی کامل به همراه برآورد متراژ مورد نیاز مصالح به کار رفته در قالب یک آلبوم کامل به کارفرمای محترم ارائه می گردد.

ثبت سفارش

ثبت سفارش دکوراسیون داخلی

"*" فیلدها الزامی می باشد

نوع خدمات*

پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی