گروه معماری داتیس

طراحی سازه

طراحی سازه  :

طراحی سازه یا طراحی اسکلت فرآیندی است که پیش از صدور جواز ساخت توسط مهندسین و دفاتر طراحی سازه انجام می شود.سازندگان ساختمان یا تمامی طراحی چهار رشته مهندسی ساختمان شامل معماری،سازه،تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی را به یک دفتر طراحی واگذار می کنند یا طراحی هر یک چهار رشته را به دفاتر تخصصی مربوط به همان رشته واگذار می کنند.هرچند هرکدام از این دو روش دارای مزایا و معایبی است .همچنین تنها یک تیم تخصصی طراحی سازه می تواند کار بهینه سازی ساختمان و تهیه نقشه های با کیفیت را به عهده بگیرد.

 
نقشه سازه
نقشه سازه

1- دریافت فایل نقشه های معماری : اولین مرحله کار مهندس طراح سازه بررسی نقشه های معماری طراحی اسکلت سازه باید کاملا منطبق بر طرح معماری باشد. 

2- مدلسازی اولیه سازه :بارهای ناشی از زلزله نیز در این مرحله تعیین می شود و به سازه اعمال میشود.

3- طراحی ابعاد اعضای سازه ساختمان :بعد از مدلسازی اولیه مهندس طراح سازه اقدام به طراحی اسکلت ساختمان می کند.مواردی که در این مرحله آماده میشود می توان به ابعاد ستون ها در طبقات مختلف ،محل دیوار برش ها ، محل قرار گیری مهاربندها و آویز تیرها اشاره کرد.

4- مدلسازی دقیق اسکلت ساختمان براساس نقشه های فاز2 معماری:بعد از طرح اولیه سازه،نقشه های اولیه به تیم معماری تحویل داده میشود تا آنها بتوانند نقشه های فاز دو معماری را تهیه کنند.مهندس محاسبه سازه در این مرحله مدل را دقیق تر بررسی می کند تا طراحی اسکلت با جزییات بیشتری انجام شود.

5- رسم نقشه های اجرایی سازه :ترسیم نقشه های اجرایی یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل طراحی سازه است .اشتباهات ترسیمی کوچک در این مرحله می تواند منجر به خسارات بزرگ در زمان اجرای ساختمان شود.

6- تهیه دفترچه محاسبات سازه :آخرین مرحله محاسباتی مربوط به تهیه دفترچه حاسبات سازه است .وجود این دفترچه همچنین از این لحاظ اهمیت دارد که در صورتی که در آینده تغیراتی در سازه یا کاربری ساختمان ایجاد شود ،از طریق این دفترچه می توان استحکام بنا را بررسی کرد.

7- مهر و امضا مهندس محاسب:این مهر به معنی تایید محاسبات سازه و فرضیات طراحی سازه توسط فرد یا شرکت محاسب می باشد.این مهر و امضا در فضای ساختمان سازی شهری به برگه سبز محاسب سازه معروف است .

8- کنترل در سازمان نظام مهندسی:سازمان نظام مهندسی طرح سازه را از نقطه نظر فنی بررسی می کند تا هم از حدود آیین نامه ای تخطی نداشته باشد و هم از منظر مطابقت با معماری ایرادی وجود نداشته باشد.

9- اصلاح مجدد و ارایه طرح نهایی:نهایتا طرح در صورتی که همه نکات سازمان نظام مهندسی و سایر ارکان های کنترل کننده را پاس کند.به عنوان طرح نهایی پذیرفته شده و به شهرداری ،سازنده ساختمان ،مهندس ناظر و مهندس مجردی ابلاغ می شود.

پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی