گروه معماری داتیس

مصالح مقرون به صرفه در نمای ساختمان

متریال و مصالح مختلفی در بازار موجود هستند که با توجه به بودجه و سایر موارد چون سلیقه کارفرما و همچنین موقعیت آب و هوایی انتخاب می شوند. انتخاب بهترین متریال برای طراحی نمای ساختمان موضوعی بحث برانگیز است، زیرا نقش کلیدی را در  ثبات ساختاری دارد و می تواند مستقیما بهره وری انرژی ساختمان و همچنین کاهش هزینه های ساخت و ساز  را تحت تأثیر قرار دهد. هر یک از متریال های ساختمانی از ارزش اقتصادی برخوردار هستند.

در ادامه به برخی از متریال کاربردی برای طراحی نمای ساختمان اشاره می کنیم:

سنگ های مصنوعی و میکروسمت و نمای آجر و نمای سنگ و کامپوزیت و چوب پلاست و چوب ترمود و سرامیک خشک و کرتن وال می باشد.






نمای سنگ:سنگ ها نیز از متریالی هستند که از گذشته تا کنون در نمای ساختمان ها به کار می رفته و زیبایی و جذابیت خاصی را به ساختمان می افزایند.نماهای سنگی از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند.همچنین دوام و ثبات بالایی دارند و در برابر سرما و گرما و رطوبت عایق هستند.در میان انواع سنگ ها ، سنگ تراورتن ، گرانیت ، مرمریت ، کاربرد بیشتری در نمای ساختمان دارند.




نمای آجری: همانطور که می دانید آجر یکی از قدیمی ترین متریالی است که از گذشته تا کنون همچنان در میان مردم محبوبیت دارد و امروزه تداعی کننده خاطرات گذشته می باشد.همچنین آجر یکی از ارزان ترین و اقتصادی ترین مصالح برای طراحی نمای ساختمان به حساب می آید. آجر متریالی ضدآب ، مقاوم در برابر آب و هوای مختلف می باشد و نمایی زیبا و سنتی را ایجاد می کند.این متریال به علاوه استحکام و دوام بالایی دارد.از لحاظ زیبایی شناسی نیز به چشم بسیاری از افراد زیبا و دلنشین به نظر می رسد.در بازار انواع مختلفی از آجر موجود می باشد که بر اساس نوع و کیفیتشان قیمت های مختلفی دارند.امروزه استفاده از آجرهای نسوز در رنگها و ابعاد مختلف کاربرد بیشتری در نمای ساختمان دارد.




کامپوزیت: یکی از کاربردی ترین مصالح در طراحی نما می باشد. کامپوزیت ورقه های نازک آلومینیومی است که به صورت پنل در ابعادی که طراح مشخص می سازد، اجرا می شود. این نوع ورقه ها کم هزینه می باشند و همچنین نصب آن ها هم ارزان و هم سریع است.ورق کامپوزیت آلمینیوم از سه لایه تشکیل شده است .این لایه شامل هر دو لایه ورق از جنس آلمینیوم به ضخامت 3 تا 0/5 میلی متر و و یک لایه از مواد پلی اتلینی به ضخامت 3الی 5 میلی متر هستند لایه خارجی این نما دارای یک پوشش آسدراپوکسی رزین و یک لایه به منظور تثبیت رنگ است.PVDF  مزایا نمای کامپوزیت آلمینیومی :ورقه های آلومینیوم کامپوزیت بدیل دارا بودن فواید و مزیت های بسیار در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.نمای کار شده با ورق آلومینیوم کامپوزیت در نماسازی مدرن همواره مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است .مزیت های نمای کامپوزیتی ساختمان چیست؟ وزن کم و سبکی ،ایجاد ظاهر مدرن و زیبا و تنوع رنگی بسیار، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی ،دوام و طول عمر بالا  .




چوب پلاست: این متریال یکی از جدیدترین مصالحی است که در نمای ساختمان ها به کار می رود. این متریال جایگزین مناسبی برای چوب است و همچنین از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. همچنین دوام چوب پلاست نسبت به چوب بالاست.تراکوتا: تراکوتا نوعی سفال است که در کوره پخته می شود در نمای ساختمان های مختلف کاربرد بسیاری دارد. این متریال رنگ ها و طیف های طبیعی و زیبایی دارند. به گونه ای می توانیم بگوییم که از ویژگی های معماری مدرن به حساب می آیند. یگی از ویژگی های شاخص این متریال جذب کم رطوبت و آب است. همچنین رنگ این متریال در طی زمان طولانی ثابت می ماند. این نوع متریال همانند آجر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.






تراکوتا: تراکوتا نوعی سفال است که در کوره پخته می شود در نمای ساختمان های مختلف کاربرد بسیاری دارد. این متریال رنگ ها و طیف های طبیعی و زیبایی دارند. به گونه ای می توانیم بگوییم که از ویژگی های معماری مدرن به حساب می آیند. یگی از ویژگی های شاخص این متریال جذب کم رطوبت و آب است. همچنین رنگ این متریال در طی زمان طولانی ثابت می ماند. این نوع متریال همانند آجر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.




سرامیک خشک: سرامیک خشک نما یا (dry ceramic façade) از متریال پرکاربرد در طراحی نما می باشد. این نوع سرامیک ها دارای ویژگی هایی چون استحکام، مقاومت در دمای بالا و همچنین عدم جذب آب می باشند و به همین دلیل توسط بسیاری از معماران به عنوان اولین و کاربردی ترین نما د اجرای نمای خشک انتخاب می شوند. همچنین این سرامیک ها هزینه های اجرای نما و هزینه های نگهداری از ساختمان را کاهش داده و از لحاظ اقتصادی و مصرف انرژی مقرون به صرفه می باشد.






کرتن وال: کرتن وال یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است. کرتن وال یا دیوار پرده ای با استفاده از قطعات آلومینیوم اکسترود شده ایجاد می شود. این فریم های آلومینیومی معمولا با شیشه پر می شوند و علاوه بر این که ظاهری زیبا داشته امکان ورود نور طبیعی را به فضای داخلی فراهم می آورد. افزایش نور طبیعی در فضای داخلی، عایق بودن در برابر گرما و سرما از جمله مزایای است که کرتن وال می تواند در یک ساختمان فراهم آورد و می تواند هزینه های مرتبط با سیستم گرمایشی و سرمایشی را بکاهد. بدین ترتیب این خود در کاهش هزینه های کلی ساختمان کمک می کند. اگرچه ممکن است که هزینه های ساخت و نصب نسبتا بالایی داشته باشد، اما در مجموع با توجه به کاهش سایر هزینه ها می توان گفت که جزو نماهای مقرون به صرفه می باشد.






سنگ مرمر: سنگ مرمر از دسته متریال مقاوم است و به علاوه ظاهری زیبا دارد و جلوه ای باشکوه و لوکس به نما می بخشد. اما باید بگوییم که هزینه بالایی دارد و بدین ترتیب جزو نماهای ارزان قیمت به حساب نمی آید.سنگ های مرمر از سنگ های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده است کانی اصلی تشکیل دهند آن کلیت است .از این سنگ به صورت گستره ای برای مجسمه سازی استفاده شده است .نمای بنای تاج محل از سنگ مرمر است این سنگ در بناهای زیارتی و حرم امامان  نیز استفاده می شود.سنگ مرمر معمولی در بازارهای جهانی به نام انیکس مشهور است از ویژگی برجسته سنگ مرمر عبور نور است .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی