گروه معماری داتیس

انواع سبک های مختلف طراحی نمای ساختمان

طراحی نما به سبک مدرن

در طراحی نمای مدرن از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاص استفاده می شود. نمای مدرن یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود. در طراحی نمای مدرن یک ساختمان باید اصول مختلفی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت کرد. استفاده از مصالح و متریال استاندارد مانند آجر، سنگ و … نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای طرح و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد.

 
ویژگی نما مدرن:

تزیینات اندک

سادگی

بازشو ها و پنجره های بزرگ بزرگ

عدم استفاده از جزییات پیچیده در طراحی نمای ساختمان

استفاده از خطوط افقی و عمودی و فرم های  نا متقارن

طراحی نمای به سبک مینیمال

سبک مینیمال سبکی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ویژگی اصلی این سبک ساده گرایی و دوری از هرگونه پیچیدگی و بی نظمی است.

در طراحی نما به سبک مینیمالیسم، هرگونه شکل و نقش تزئینی حذف شده.
درطراحی نمای مینیمال، از رنگ های روشن و بیشتر رنگ سفید استفاده می شود. فضا سازی با کمک اشکال مکعبی شکل و کمک گرفتن از نورپردازی انجام می شود.
اصل اساسی در سبک مینیمالیسم، رسیدن به حداکثر زیبایی و با حداقل جزئیات و تزئین است.

استفاده از رنگ های خنثی  حجم هایی ساده و بدون تزیینات در این سبک به خوبی دیده می شود

ویژگی های طراحی مدرن مینیمالیستی را می توان شامل :

– سادگی در فرم و عملکرد

– پوشش ساده دیوارها بدون پیچیدگی

– فضاهای باز و پر از نور

– جزئیات ساده

طراحی نمای نما رومی

نمای رومی یک نمای الهام گرفته از سبک کلاسیک روم و یونان هست . سبکهای زیادی از این سبک معماری الهام گرفتند که می‌توانیم به سبک نئوکلاسیک از میانه قرن ۱۹ که منجر به بازسازی یونان قرن ۲۰ شد نام ببریم . سبک معماری کلاسیک با دقت به دوره هاي گوناگون دارای ستونهای مختلفی نیز بود .

دوریک ، یونیک و کرنتی از جمله شیوه هاي سبک کلاسیک بودند . اما سبک سبک نئوکلاسیک پوسته اي از ساختمان کلاسیک بر روی امکانات داخلی مدرن بود .

متریال اصلی به کار برده شده در این نوع سبک سنگ می باشد و از ویژگی های اصلی معماری رومی می توان به داشتن قرینگی در بنا و نمای ساختمان اشاره کرد.استفاده از ستون ها در نما و قوس ها و سنتوری ها از ویژگی های دیگر این سبک است.

نمای رومی دارای سه ویژگی بارز نسبت به سایر نماها می باشد . که عبارتند از :

 

۱- قرینه بودن نما.

 

۲- ستون هاي بهره گیری شده به شیوه هاي دوریک ، یونیک و کرنتی اجرا میشوند .

 

۳- دیوار هاي نما به صورت ستون هاي تزئینی عمل می‌کنند و وجود  قوس های عریض و گرد

نسبت به نماهای دیگر دارای جزییات و عناصر بیشتری می باشد

طراحی نما به سبک ویکتوریایی

طراحی نما به سبک ویکتوریایی، یکی از سبک های معماری پر زرق و برق است که در آن از بیشترین جزئیات و تزئینات استفاده می شود. در سبک ویکتوریایی علاوه بر دیوارها و نماهای جانبی ساختمان، سقف هم در طراحی نما به کار گرفته می شود.
طراحی نما به سبک ویکتوریایی در ویلاهای شمال ایران بسیار پرطرفدار است. بیشتر ویلاهایی که در شمال ایران مجذوب زیبایی آن شده اید؛ با استفاده از سبک ویکتوریایی طراحی شده اند. سقف های شیروانی، تراس های مجلل و زیبا از المان های اصلی طراحی نما به سبک ویکتوریایی هستند.

برای طراحی نما در سبک ویکتوریایی، محدودیتی از لحاظ رنگ بندی ندارید و در انتخاب رنگ های مورد نیاز برای طراحی نما دستتان باز است. هرچند که در این سبک طراحی نما، رنگ های تیره مثل سرمه ای، زرشکی و مشکی بیشتر به کار می روند.
مورد دیگر پرداختن به جزئیات و نقش و نگارهاست. در طراحی نما به سبک ویکتوریایی، خبری از سر ستون های عظیم و کتیبه های با شکوه نیست؛ در عوض بیشتر به جنبه هایی زیبایی و ایجاد حس دعوت کننده در نمای ساختمان پرداخته می شود.

طراحی نما به سبک ویکتوریایی بیشتر برای ساختمان های دو یا سه طبقه انجام می شود؛ اما به این معنی نیست که در ویلاهای یک طبقه نمی توان طراحی نما به این سبک را انجام داد.

سبک طراحی رنسانس و باروک

در اروپا معماری مناره های مخروطی شکل الهام گرفته از طرح گات جای خود را به قوس های کلاسیک و طاق های چرخیده دورتا دور، فضاهای راحت تر و جزئیات سرگرم کننده ی طراحی  دادند. سبک باروک که در این دوره توسط کلیسای کاتولیک پدید آمد تا حدودی نمایانگر تغییر موضع کلیسا پس از رنسانس بود تا چهره ی قبلی خود را اصلاح کند.

طراحی آرت دکو ( Art Deco )

فرانسه مهد آرت دکو در قرن بیستم بود. این سبک الهام گرفته از نمایشگاه بین المللی لوازم دکوراتیو مدرن بود. این نمایشگاه در سال 1925 در پاریس برگزار گردید. پس از آن آرت دکو در آمریکا و چین شهرت یافت و در نهایت این سبک جهانی شد .بناها در معماری آرت دکو ظاهری ساده دارند و همراه با خطوط متقارن هستند. در این سبک متریال کروم، آینه و برنج مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های معماری Art Deco چیست؟

از ویژگی های این معماری می توان به سطوح براق و استفاده از موادی به جنس شیشه ، استیل ضد زنگ و صفحات مات اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این معماری استفاده از اشکال هندسی مانند هرم ، اشکال مثلثی ، هرم ها و زیگزاگ و … نام برد. نمونه ی این ساختمان ها را می توان در ساختمان های شیکاگو مشاهده کرد.

  • فرم­ ها و ترکیبات حجمی جدید

  • استفاده متقارن و نامتقارن از پلان­ ها و نماها

  • به­ کارگیری خطوط مستقیم، استریم لاین و یا زیگزاگ

  • طرح برج­ های مرتفع به ‌صورت پلکانی

  • تزیینات نو ­ظهور با اشکال صنعتی

  • نرده­ های فلزی با اشکال مدرن صنعتی

  • نماهای متفاوت و مدرن سنگی، فلزی، آجری و سیمانی

  • نورپردازی با لامپ ­های نئون

  • بام­ های مسطح و یا پله ­ای

  • به­ کارگیری رنگ­ های براق و متضاد

  • عدم محدودیت در استفاده از مواد و مصالح اولیه

سبک مدرن اسکاندیناوی (Modern Scandinavian)

معماران حوزه اسکاندیناوی نیز در جنبش مدرنیسم تاثیرگذار بودند. این معماران اقدام به طراحی ساختمان هایی آرام و ساده نمودند که برای آب و هوای سرد شمال کره زمین مناسب باشد. آلوار آلتو معمار فنلاندی؛ از خطوط  منعطف در طراحی های خود استفاده کرد تا زوایا و خطوط تیز در سبک مدرن، متعادل گردند. برای گرما بخشیدن به طراحی در سبک اسکاندیناوی؛ از چوب در کنار شیشه و استیل استفاده می شود.

معماری پارسی

پاسارگاد ، تخت جمشید و نقش رستم از جمله آثار مربوط به شیوه پارسی هستند. بررسی این آثار نشان داده است که در شیوه پارسی ساخت ساختمان بر روی سکو ، سقف های خمیده ، نماسازی بیرونی با سنگ و طراحی ستون رواج داشته است.

سبک معماری فولدینگ

مواردی هستند که رعایت تمامی آنها باعث خلق یک معماری به سبک فولدینگ خواهد شد که عبارتند از:

  • کثرت گرایی

  • ریزوم

  • افقی گرایی

  • ضد مرکز گرایی

  • ضد دوگانگی

  • ضد خرد گرایی

  • ضد فراروایت

  • قابلیت انعطاف پذیری

  • انتقال فرم

هر فضا در ساختمانی به سبک فولدینگ شبیه یک لایه است. این لایه‌ها گاهی به صورت موازی در کنار هم قرار می‌گیرند و گاهی درهم پیچ و تاب می‏خورند. لایه‌لایه بودن یکی از بارزترین ویژگی‎های این سبک است و تقریبا در تمام ساختمان‌های این سبک دیده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این لایه‌ها این است که از محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، تبعیت می‌کنند. این لایه‌لایه بودن نه‌تنها در شکل کلی بنا بلکه در طراحی فضاهای داخلی هم مشهود است و به دلیل تکرار این لایه‌ها که سبب ریتم در طراحی می‌شود، جلوه‌ای خاص به ساختمان می‌دهد. در طرح پیشنهادی برای یک هتل اثر «زاها حدید» می‌توانید به‌راحتی این لایه‌ها را ببینید.

ویژگی سبک معماری فولدینگ

فرم‌های معماری در این سبک بیشتر به صورت منحنی و نرم‌ هستند و به‌راحتی می‌توانند به فرم‌های دیگر تبدیل شوند.

این ویژگی را می‌توانید در ساختمان «مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف» کشور آذربایجان ببینید. پوسته این ساختمان کاملا نرم و منعطف است و در هر نقطه با توجه به کاربرد فضا شکلی خاص به خود می‌گیرد. ناگفته نماند معمار داخلی این اثر سارا شیخ‌اکبری، زنی ایرانی است. او از همان لایه‌های نرم و منعطف سبک فولدینگ در طراحی داخلی این بنا استفاده کرده است؛ لایه‌هایی که با حرکت آزادانه خود از سطح برخاسته روی دیوار می‌روند و روی سقف به حرکت روان و سیال خود ادامه می‌دهند.

فرم در معماری فولدینگ انعطاف‏پذیر است. این فرم خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهد. همان‌طور که ژله شکل ظرفی که در آن قرار گرفته را به خود می‌گیرد، فرم‏ها یا لایه‌های معماری فولدینگ در کنار هم شکل محیط اطراف را به خود می‌گیرند؛ مثلا ساختمانی که نقش راه‌آهن را بازی می‌کند، شکلی کشیده مثل خطوط را‌ه‌آهن دارد. این ویژگی را می‌توانید در «راه آهن افراگولا» در ایتالیا اثر «زاها حدید» ببینید. فولدینگ‌ها فقط به شکل ظاهری محیط توجه نمی‌کنند بلکه ویژگی‌های اجتماعی و تاریخی محیط را نیز در نظر می‌گیرند.

معماران این سبک با ساختمان‌های بلند عمودی مخالف هستند. بیشتر ساختمان‌هایی که به این سبک ساخته شده‌اند، شکل افقی دارند. شاید این یکی از همان دلایلی باشد که کمتر این نوع ساختمان را در معماری جدید ایران می‌بینیم. «گرگ لین» یکی از معماران مشهور این سبک، در یک حرکت نمادین طبقات مختلف «برج سیرز» را که یکی از بلندترین ساختمان‏های ساخته شده به این سبک بود به صورت لایه‌هایی درآورد و آنها را به صورت افقی در کنار هم قرار داد. او با این کار مخالفت خود را با ساختمان‌های بلند عمودی اعلام کرد.

در بسیاری از ساختمان‌ها فضاهای مهم در راس بنا یا در بهترین جایگاه قرار می‌گیرند و حتی شکل آنها کاملا متمایز از بقیه فضا‌هاست. این تفاوت آن‌قدر است که بیننده به‌راحتی می‌تواند این فضا را از بقیه تشخیص دهد اما معماران سبک فولدینگ با این سلسله مراتب مخالف هستند. در این سبک، هر فضا کاربری مخصوص خود را دارد و مانند فضاهای «مرکز گردهمایی کلمبوس» بدون آنکه بخواهد خود را به رخ دیگر فضاها بکشد، آرام در کنار بقیه قرار می‌گیرد.

سبک معماری روستیک

 

سبک روستیک ، تداعی کننده زندگی انسان های سده های پیشین و روابط مسالمت آمیز آن ها با طبیعت است. سبکی که بازگشت دل نشین طبیعت به خانه را میسر کرده است.

سبک معماری روستیک اتحاد دوباره تمدن انسانی با طبیعت است. اتحادی که کسب بیشترین آسایش و نشاط درونی را برای انسان امروزی ممکن می کند. در این سبک ، مواد اولیه مورد استفاده در المان ها ، برگرفته از طبیعت و دوستدار طبیعت هستند. در این سبک خانه مانند کلبه های روستایی ، پر از المان های چوبی و اصیلی است که سادگی و آرامش در آن ها موج می زند.

معماری مراکشی

 سازه‌ای چند‌وجهی با نمای گچی سفید است که معمولا دیواره‌های داخلی را به رنگ‌های بژ، صورتی و سفید تزئین می‌کنند. از نشانه‌های بارز این سبک می‌توان به سقف بلند، حکاکی‌های پیچیده، ورودی‌های طاق‌دار و استفاده از پارچه‌های رنگارنگ، پنجره‌های باریک و مجاور یکدیگر، پله‌های بدون نرده، حمام و سرویس بهداشتی با سقف گنبدی، دیوارهای منحنی، کاشی‌کاری‌های بزرگ، طرح‌های متنوع، حیاط‌های کاشی شده، تزئینات با چوب‌های مشبک و طرح‌های هندسی اشاره کرد.

دیوارهای شطرنجی نیز در مراکش متداول هستند. سایه‌بان بالای تخت، حیاط اندرونی، چراغ‌های خفا، کاشی زلیج، از دیگر شاخص‌های این سبک هستند. طاق‌های نعل اسبی در طراحی مراکشی بسیار رایج‌اند و از مشخصه‌های آن طاق بزرگ بر روی درگاه صاف و نسبتا باریک‌تر است.

ویژگی‌ها

از نشانه‌های بارز این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف بلند
  • حکاکی‌های پیچیده
  • ورودی‌های طاق‌دار
  • استفاده از پارچه‌های رنگارنگ
  • پنجره‌های باریک مجاور یکدیگر
  • پله‌های بدون نرده
  • حمام و سرویس بهداشتی با سقف گنبد شکل
  • دیوارهای منحنی

 

رنگ‌ها در معماری مراکشی

رنگ‌ها در معماری مراکشی اغلب ترکیبی زیبا از رنگ سفید و خنثی با رنگ‌های درخشان آبی، نارنجی، قرمز و دیگر رنگ‌ها هستند. از استفاده از این پالت‌های رنگی در معماری خانه خود ابایی نداشته باشید، حتی می‌توانید به جای رنگ کردن دیوار‌ها به رنگ تند، از کوسن، مبلمان و یا فرش‌های درخشان استفاده کنید و به دکوراسیون خانه خود روح ببخشید.

مبل‌های با روکش مخمل و وسایل چوبی با نقش و نگارهای حکاکی شده از نشانه‌های شاخص مبلمان مراکشی است. کوسن‌ها و تشکچه‌هایی از جنس مخمل و نقش و نگارهای مراکشی به فضای نشیمن اضافه کنید. می‌توانید با اضافه کردن یک پاراوان یا میز کوچک حکاکی شده به فضای منزل خود حال و هوای مراکشی ببخشید. فرش‌های مراکشی با محوریت طرح‌های هندسی و الگوهای انتزاعی با ترکیب رنگی خنثی و رنگ‌های ملایم می‌توانند انتخاب خوبی برای فضای داخلی منزل شما باشند.

سبک معماری هایتک (Hightech Architecture)

 

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های معماری هایتک، نورپردازی زیاد در بخش نما و در کنار آن استفاده از لوله‌ها و دیگر تجهیزات پیشرفته در نمای ظاهری ساختمان می‌باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی
پشتیبانی
پشتیبانی